Titokban megegyezhetett az Apple és az Imagination?

Még az előző év tavaszán írtunk arról, miszerint az Apple két éven belül szakítani fog az Imaginationnel, amely vállalat eddig szállította az almás cég rendszerchipjeibe a grafikus vezérlő alapját. Utóbbi érintett azonban egy hónappal később jelezte, hogy törekedne a megoldásra, így egy vitarendezési eljárást kezdeményezett. Azóta a brit tervezőcéget két részre bontották, és külön érdeklődők vásárolták meg ezeket.

Hirdetés

Az Imagination grafikus vezérlők tulajdonjogai a fentiek következtében a Kína által támogatott Canyon Bridge Capital és partnereinek a kezébe került, a felvásárlás során pedig privát vállalattá formálódott a cég, vagyis jelenleg nincsenek kötelezettségei arra vonatkozóan, hogy frissen beszámoljanak az éppen megkötött licencszerződéseikről. Persze ez az Apple-re nem igaz, az almás cég sokkal szigorúbb szabályoknak kell, hogy megfeleljen a működési forma miatt, de olyan komoly pénzmozgás történik a részükről, hogy egy Imagination felé fizetett licencköltséget könnyen el lehet rejteni a könyvelésben.

Ami feltűnő, hogy a két érintett egy ideje nagyon csendben van. Az elmúlt év nyara óta nem igazán beszélnek egymásról negatív formában. Pedig az Imaginationnek erre lenne alapja, és perrel is megfenyegették az Apple-t, de eddig abból sem lett semmi. Utóbbi jelzésértékű, mert grafikus vezérlőt nem lehet olyan sokféle módon tervezni. A működő elgondolásokat az elmúlt pár évtizedben már levédték, ergo hiába akar az Apple saját dizájnt, valamelyik nagyobb piaci szereplőnek akkor is licencet kell majd fizetnie. Ha nem az Imaginationnek, akkor az ARM-nak, az AMD-nek, az NVIDIA-nak, az Intelnek, és még sorolhatnánk, mert nehéz már olyan újdonságot kitalálni, amelyre a piac említett szereplői legalább az ötlet levédésének erejéig nem gondoltak. Ha pedig itt tartunk, akkor célszerű az Imaginationnél maradni, ugyanis az Apple áruházában szinte minden játék olyan szabadalmakra épít, amelyek más gyártótól nem hozzáférhetők. Ergo ezek nélkül az összes kiadott programot át kell portolni, ami finoman szólva is nehezen kivitelezhető.

A fentiek mellett az Apple az előző két rendszerchipnél már úgy jelezte az integrált grafikus vezérlőt, hogy saját maguk tervezték. Ehhez képest szokatlanul sokban hasonlítanak a dizájnok az Imagination Rogue architektúrájának modernebb verziójára. Pontosan ugyanazok az optimalizálási ajánlások, megegyeznek az erőforrások kezelésére vonatkozó limitek, még a gyenge pontok szempontjából sincs eltérés. Ergo hiába mondja azt az Apple, hogy saját maguk tervezték a grafikus vezérlőt, ezt borzasztóan nehéz elhinni a rendszer működése alapján. Vannak olyan képességek, amelyeket hozzáadhattak, illetve bizonyosan hozzá is adtak, és ezek tényleg hasznosak, de az architektúra alapját nem változtatják meg. Mindezeket tetézi, hogy rengeteg mai játékot úgy szállítanak az Apple áruházába, hogy ezek textúrái csak a PVRTC-hez igazodnak, azaz az Imagination textúratömörítési formátumához, és gond nélkül futnak a legújabb Apple rendszerchipeken is.

Azt nehéz megmondani, hogy a jövőben mi lesz, de igen nagy az esélye annak, hogy az Apple és az Imagination alkut kötött a háttérben. Ha ez nem így lenne, akkor az almásoknak már most azon kellene dolgozniuk, hogy a PVRTC elérhetőségének a végét bejelentsék, így pedig esélyt kapnának a fejlesztők is, hogy a következő generációs hardverekre portolják azt a töménytelen mennyiségű játékot, ami most elérhető az áruházon belül. Erre vonatkozóan azonban semmi jelzés nincs, vagyis nem valószínű, hogy a fejlesztés alatt álló új generációs rendszerchip nem fogja kezelni a PVRTC-t, bár az szinte bizonyos, hogy az Apple erre is azt fogja majd mondani, hogy saját fejlesztésű a grafikus vezérlője.

Azóta történt