Vadnyugati módszerek a kalózkodásban

Todd Humphreys újra szenzációsnak szánt bejelentéssel állt elő.

Ahogy annak idején az IT café is beszámolt róla, a Texasi Egyetem kutatója és csapata igen nagy médiafigyelmet kapott tavaly nyáron, amikor demonstrációkon mutatták be, hogy képesek a civil szférában is mind nagyobb számban terjedő drónokat (unmanned aerial vehicle – UAV) hamis jelekkel eltéríteni, és így akár megsemmisíteni, akár támadó fegyverként is használni. A bemutatón egy olyan trükköt alkalmaztak, amikor a drón GPS-es helyzetmeghatározójának vevőjét csapták be, és olyan fals adatokat küldtek neki, hogy az – ha hagyták volna – öngyilkos módon földbe is csapódhatott volna, de Todd Humphreys, a csapat vezetője szerint ez csak az egyik módja a drónok meghackelésének. Az egyszerű zavarásra használható, már rég piacon lévő eszközök, a jammerek után megjelent fejlettebb technológia, a hamis adatokat küldő szerkezet (spoofer) állítása szerint nem igazán drága dolog, a legfejlettebb, amit ő ismer, ezer dollárból kihozható.

Nos, ez utóbbi technológia újabb alkalmazását jelentették be most az egyetem honlapján, és ezek szerint nemrég a GPS-jelek manipulációjával sikeresen tévútra vezettek egy 80 millió dollár értékű jachtot a Földközi-tengeren.

A csapat által a fenti módon készített eszközt, az aktatáskányi méretű spoofert a tulajdonos belegyezését bírva egy brit milliárdos, Michael Evans White Rose of Drachs nevű, 65 méter hosszú jachtjára vitték magukkal a kísérletben résztvevő hallgatók. Ezek után először lokalizálták a hajó két GPS-vevőjét, majd utasították a spoofert, hogy küldjön nekik fokozatosan erősödő hamis jeleket. A vevők egy idő után elfogadták és érvényesnek tekintették ezeket a jeleket, és átálltak rájuk. Eltérően a blokkolástól vagy a zavarástól (jamming) a spooferek jelei – hiszen ugyanolyan minőségűek, mint az eredetiek –  nem indítják be a hajó navigációs rendszerének riasztóját, így a folyamat észrevétlen marad.

Ezek után a következőképp jártak el: olyan jelet küldtek a navigációs rendszernek, amely szerint a hajó enyhén letért a kijelölt útvonalról. Erre reagált a rendszer, a legénység pedig korrigált – ám valójában a hamis jelek alapján éppen ezzel tértek le a helyes útvonalról. Ahogy Humphreys kissé cinikusan megjegyezte: bár a hajó érezhetően irányt váltott, a parancsnoki szobában a kijelzőn a kis korrekciókkal tartott egyenes vonal látszott.

A szenzációs médiaszereplést egyébként kedvelő texasi kutató saját bevallása szerint a spoofing veszélyeire akarta felhívni a figyelmet.

Annyit azért érdemes megjegyezni, hogy a kísérletben a civil GPS-rendszert használták – a titkosított adatáramlású katonai navigációt ezzel a módszerrel nagy eséllyel nem lehet becsapni, legfeljebb zavarni (a szándékos vagy véletlen jammelésre számtalan példa volt már egyébként a katonai használatban is).

Azóta történt

Előzmények

  • Az hiszed, te vezeted az autódat? Hát nem!

    A fejlett autóelektronika hatalmas előnyökkel jár, de egyben a kockázatok is növekednek. Ezt két amerikai hacker szórakoztató módon demonstrálta.

  • GPS-egységek: júniusban roham várható

    Már szerződnek az állami céggel a bevallási közreműködők, a fedélzeti egységek adatait az autópályacég felé továbbító cégek az útdíjbevétel 1,8 százalékát kapják meg.