Csak kérdések vannak a Tesla Autopilot újabb balesetével kapcsolatban

Egyelőre nagyon úgy tűnik, hogy a sofőr hibája okozta a tragédiát, és ezek szerint a felhasználók még mindig nem tudják, mi az az Autopilot.

A múlt hét fontos híre volt, hogy egy olyan, a sofőr halálát előidéző baleset történt, melyben a gyártó elismerése szerint is egy, a Tesla vezetéssegítő rendszerét aktuálisan használó autó ütközött egy betonakadályba, majd a további ütközések és a kocsi kigyulladása után a vezető életét vesztette.

Mivel a vizsgálat még folyik, illetve nem autonóm vezetési rendszerről van szó, a baleset okáról azóta is nagy lángon folyik a vita, de a hétvégén kissé előbbre léptünk, ugyanis egy szintén ilyen rendszert használó ügyfél feltöltött egy videót a YouTube-ra, melyen az autó belső kamerájából látható egy hasonló helyzet, ahol a sofőr még tudott korrigálni. Mindez azért lehet érdekes – és nyilván ez volt a feltöltő célja –, mert mutat egy olyan szituációt, mely egyrészt az Autopilot viselkedését demonstrálja, másrészt illusztrál egy lehetséges forgatókönyvet.

Az Autopilotról a korábbi, 2016 májusában történt halálos baleset után kiterjedt és éles vita bontakozott ki, melyben a gyártó viszonylag megalapozott módon újra hangsúlyozta, hogy az Autopilot NEM önvezető rendszer, hanem vezetéssegítő, ahol a sofőrnek folyamatos kontrollt kell fenntartania, leginkább le se vegye a kezét a kormányról, ugyanis a szoftver nem képes önállóan elvezetni az autót, nem tud váratlan helyzetekre reagálni, nincs felkészítve arra, hogy autonóm módon irányítsa a járművet, csak a rutin feladatokban tud segíteni.

A Tesla a mostani halálos balesetnél is ara hivatkozott, hogy az Autopilot a sofőrnek a végzetes ütközés előtt több vizuális és hangjelzést adott, hogy figyelmeztesse: vissza kell vennie a manuális irányítást, ám ő a rendelkezésére álló idő (öt másodperc) és távolság (150 méter) ellenére nem reagált.

A történet azonban felvet komoly kérdéseket. Például az ügyben vizsgálatot folytató amerikai közlekedésfelügyelet nehezményezte, hogy a Tesla részleteket hozott nyilvánosságra a vizsgálat lezárása előtt, emellett azt is felvetették a hozzátartozók információi alapján – talán visszavágásként –, hogy az autó vezetője már korábban panaszkodott a vállalatnál a szoftver minőségére, ugyanis az Autopilot már máskor is rossz irányba, akadályba vitte. Erre a Tesla úgy reagált, hogy ez a navigációs rendszer hibája lehetett, nem pedig az Autopiloté.

Mindez újra arra mutat rá, hogy a Tesla végzetes hibát követett el a márkanév választásával: az Autopilot név félrevezető – ahogy ezt korábban egy német hatóság is megállapította –, ugyanis gyakorlatilag egy olyan rendszerről van szó, melyet már sok teherszállító vállalkozás is alkalmaz járműveiben, amely arra alkalmas, hogy problémamentes helyzetben, tiszta időben, autópályán némiképp tehermentesítse a vezetőt, de ekkor is folyamatos felügyeletet igényel. Egy, akárcsak tesztállapotban lévő autonóm rendszer ugyanis a fenti esetben a radarja segítségével villámgyorsan reagált volna a betonakadályra, és leállítja az autót, erre viszont az Autopilot nem képes.

Azóta történt

Előzmények