Sikeresen fellőtték a Falcon 9-et

A „fedélzeten” várakozik a SES-9 műhold. Miután útnak indulnak, a Falcon egy része visszatér, hogy a nyílt vízen kíséreljen meg vertikális landolást.

Ma már ötödik alkalommal készítette fel a kilövésre továbbfejlesztett, Full Throttle Falcon 9 (1.1) hordozórakétáját a SpaceX azzal a céllal, hogy a SES-9 műholdat Föld körüli pályára állítva az ázsiai régióban Északkelet- és Dél-Ázsia, illetve Indonézia területén 22 millió háztartásnak DTH (Direct to Home) tévészolgáltatást, az Indiai óceánon hajózók és a felettük repülővel utazók számára pedig internetelérést és mobilkommunikációs lehetőségeket nyújtson.

A korábbiakban az időjárás mellett az újdonságnak számító, extrém hidegre hűtött folyékony oxigénnel is meggyűlt a baja a vállalatnak, ezért az elmúlt napok négy kísérlete során egyszer sem hagyta el a floridai Cape Canaveral légibázis kilövőállomásának platóját a rakéta. A Falcon 9 1.1-es verziója a korábbi modellhez képest jelentős módosításokon esett át, ennek eredményeképp bár nagyobb (13,5 méterrel hosszabb) és (hatvan százalékkal) nehezebb lett, lényegesen komolyabb tolóerő kifejtésére képes.

A kétfokozatú rakéta első (újrafelhasználásra szánt), a tervek szerint visszatérő fokozata 9 darab Merlin 1D típusú rakétahajtóművet rejt, melyeket az 1.0-ás változattal szemben már nyolcszög alakban (illetve a kilencediket középen) helyeztek el, míg a második fokozatra egy darab Merlin hajtómű került. Üzemanyagként kerozint, illetve az égéshez elengedhetetlen oxigént visz magával a Falcon 9.

Tekintettel a különösen nehéz (5800 kilós) szállítmányra, melyet Föld körüli pályára kell állítani (egészen pontosan geostacionárius felkészítő útvonalat célozva), a mérnökök még egy bizonytalan tényezőt kénytelenek beiktatni a képletbe, ez pedig a mélyhűtött (supercooled) folyékony oxigén alkalmazása.

Az üzemanyag égését elősegítő anyagot folyékony halmazállapotban tartani -218,8°C és -182,96°C között lehet, jellemzően -190°C hőmérsékletű oxigénnel volt dolguk eddig a SpaceX alkalmazottainak, ezt a küldetést viszont így nem tudnák végrehajtani. A szokatlanul nagy teher és a magas Föld körüli pálya miatt nagyjából -207°C-ig hűtik az oxigént, ami az alacsonyabb hőmérsékleten sűrűbb, tehát több fér belőle az azonos méretű tartályba, ezzel a „trükkel” növelve a hajtóművek hatékonyságát, messzebbre juttatva a Falcon-t és utasát.

Mivel még így sincs annyi erőforrás a rakétán, hogy az első fokozat szárazföldre térhessen vissza (ami tavaly decemberben történelmünk során elsőként pont a SpaceX csapatának sikerült), ezért egy óceánon úszó platformon kell megpróbálni landolni. Ez eddig még egyszer sem sikerült, bár volt olyan, hogy csak nagyon kevésen múlt. A mostani kísérlet sem valószínű, hogy változtat az eddigi gyakorlaton: az üzemanyag mennyiségi korlátai miatt a rakétákat nem lehet majd lassításra használni, ez viszont a puha érkezés egyik kulcsa. A cél így nem is az első fokozat épségben tartása, a SpaceX most a tapasztalatgyűjtésre fókuszál a visszatéréssel kapcsolatban.

Ahogy szoktuk, felső pozícióba a teljes, „műsoros webcastot” helyeztük, míg az alsón a technikai adatokkal tűzdelt közvetítés tekinthető meg. Az élő adás szombaton 0:25 perckor kezdődik, 10 perccel az indítási ablak nyitása előtt. A SpaceX számára ma éjjel is nagyjából 90 perc áll rendelkezésre, hogy útnak indítsa a hordozórakétát. Ha a közvetítésben problémák adódnának (rossz képminőség, nem folyamatos adás), a hivatalos oldalon is érdemes tenni egy próbát.

  • Kapcsolódó cégek:
  • SES

Azóta történt

Előzmények