Az úgynevezett GPS-spoofing igen elterjedt digitális támadási formává vált – ez pedig gondot okozhat a kereskedelmi repülőjáratok számára, figyelmeztetnek kiberbiztonsági elemzők, akik szerint a támadási forma új dimenzióba lépett, mert képesek meghackelni az időt.
A GPS-spoofing jellegű támadások száma 400 százalékkal nőtt, az utóbbi hónapokban az OPSGROUP szerint ez a kereskedelmi társaságokat is érinti már.
Hirdetés
Sokszor a konfliktusokkal jellemezhető régiókból, földi GPS-rendszerek sugároznak hamis jeleket a környező légtérbe, hogy összezavarják a drónokat és rakétákat.
A Pent Test Partners brit kiberbiztonsági cég szerint a GPS-re pozícióforrásként gondolunk, pedig az időre koncentrál. A DEF CON hackinggyűlésen elmondta, hogy az ilyen események után egyre több gépről érkezik jelentés, hogy furcsa dolgok történnek az órákkal.
Egy nagyobb nyugati légitársaság egyik gépén például az órák éveket ugrottak előre, emiatt a gép elvesztette a digitálisan titkosított kommunikációs rendszerekhez való hozzáférést. A gép hetekig állt a földön utána, míg a mérnökök manuálisan resetelték a rendszereket.
Áprilisban a Finnair is leállította már a repüléseket egy észak-észt városba GPS-spoofing miatt.
Mivel a GPS leváltotta a repülők landolását segítő drága, rádiójeleket sugárzó földi eszközöket, ezért szembe kell nézni vele, hogy a GPS-jeleket könnyű blokkolni vagy hamisítani, olcsó eszközökkel és gyenge technikai tudással is.
A Pent Test Partners szerint ettől egy gép még nem zuhan le, de zavart kelt a dolog, majd eseményláncolat indulhat el, apróbb problémákkal, amik komoly következménybe torkollhatnak.