Ezektől a reklámoktól mászol a falra

A hirdetési ipar résztvevőinek sürgősen lépniük kell, hogy megállítsák a reklámblokkolók megállíthatatlannak tűnő terjedését. Az első lépés egy szabvány megalkotása.

A Google még 2015-ben kezdeményezte egy olyan iparági szövetség létrehozását, melyet a hirdetők és a reklámokat értékesítő vállalatok alkotnak, hogy elindítsanak egy olyan online-reklám szabványosítási folyamatot, amelynek célja az, hogy kiszűrjék a piacról azokat a reklámtípusokat, melyek közvetlen vagy közvetett kárt okoznak, és főként az olyanokat, melyek miatt a felhasználók egyre nagyobb számban használnak reklámblokkoló programokat, veszélyeztetve ezzel a reklámalapú üzleti modellek működőképességét.

A világ legnagyobb hirdetői és hirdetésközvetítői közül a legnagyobbak egy részét maga mögött tudó szervezetet, mely a Coalition for Better Ads nevet kapta, tavaly őszre sikerült létrehozni, és a szövetség most jelentkezett először jelentős javaslattal, amikor közzétették a szabványosítási folyamat első vázlatát, amelyben azokat a hirdetési osztályokat, típusokat mutatják be, melyek nem kívánatosak az online térben. Ezeket a felhasználók jól ismerhetik, ezek a bosszantó formátumok, pl. a felugró ablak, a betöltéskor azonnal induló (auto-play) videó (aminek ráadásul hangja is van), az animált flash hirdetések, a teljes képernyős reklámok stb. Az önkéntesen betartandó szabványtervezet egy kiterjedt felmérésen alapszik, melyben 25 ezer PC- és telefonhasználót kérdeztek meg, így nevezték meg azt a hat asztali gépre tervezett, illetve 12 mobilra készített hirdetéstípust, melyeket a felhasználók nem kedvelnek, így nem ajánlott az alkalmazásuk.

Coalition for Better Ads
[+]

Sok újdonság nincs a listában, a fontosabb az, hogy az érintettek sok éves sürgetés után végre szervezetten és átgondoltan kívánnak fellépni a bosszantó reklámok ellen. Szakértők szerint kezdetnek jó, de még sok munka vár a szervezetre, hiszen például nem vették figyelembe azokat a hirdetéseket, melyek a helytelenül optimalizált tartalom vagy a szervert biztosító harmadik fél felkészületlensége miatt hosszú betöltési időt igényelnek, illetve fogyasztó- és adatvédelmi oldalon is lépni kellene, hogy a felhasználók könnyen és egyszerűen tudják ellenőrizni és szabályozni, hogy a hirdetők milyen adataikat milyen célokra használják fel – ez utóbbi kulcsfontosságú a fogyasztói bizalom megteremtése érdekében.

A reklámon alapuló üzleti modellt alkalmazó vállalatok aggodalma nem alaptalan, egy felmérés szerint 2013 óta folyamatosan emelkedik az ad-blockert futtató eszközök száma, 2016-ban 615 millió gépen alkalmazták őket – ez 2015-höz képest 30 százalékos ugrás.

Azóta történt

Előzmények