Sika, kasza vagy léc? Bejött az ingyenes letöltés?

A brit Radiohead zenekar albuma, az In Rainbows, melyet forradalmi módon kezdtek terjeszteni az interneten, szerdán felkapaszkodott az Egyesül Államok slágerlistáin az első helyre, s emellett Nagy-Britanniában, Írországban, Franciaországban, Kanadában és Japánban is az élen áll.

A Nielsen SoundScan piackutató cég szerint a hivatalos megjelenéskor, az elmúlt hét végén viszonylag szerény eladási eredményt produkáltak, körülbelül 122 ezer példány kelt el az amerikai üzletekben, s ehhez jön még nagyjából 10 ezer, a megjelenés előtt eladott példány; a CD ára – attól függően, hogy üzletben vagy egy internetes boltban vásárolják meg – 8 és 14 dollár között van. A korábbi albumok debütálása sokkal magasabb eredményt ért el: a 2003-as Thief például 300 ezer eladott példánnyal indult az első héten. Ehhez nyilvánvalóan hozzájárult, hogy a Radiohead – újító módon – már októberben közzétette az új albumot az interneten, s ráadásul úgy, hogy a letöltőkre bízták, fizetnek-e a zenéért, s ha igen, akkor mennyit – egyébként a hivatalos megjelenés óta már nem lehet letölteni a lemezt.

Ennek az akciónak a sikeréről keveset tudni – az az információ valószínűnek tűnik, hogy az első 24 órában több mint 100 ezer felhasználó töltötte le a lemezt –, mivel a zenekar nem hozza nyilvánosságra az adatokat. Az előzetes – és utólagos – találgatások és becslések úgy szóltak, hogy a rajongók átlagosan 10 US dollárt fizetnek, s a Wall Street Journal még meg is rótta a kiadói rendszer ellen lázadó zenekart, hogy valójában komoly, több mint 60 százalékos profitra tesznek szert így.

Ám a ComScore.com elemző cég szerint az átlagos fizetés 6 dollár körül alakult, s a letöltők 62 százaléka egyáltalán nem fizetett egy centet sem az albumért. A Radiohead erre úgy reagált, hogy egy külső szemlélőnek fogalma sem lehet arról, hogy hányan és mennyiért töltötték le a zenéket.

A zenekar forradalmi lépése hatalmas vihart kavart az üzleti és a zenei életben egyaránt, s a leggyakoribb támadás a Radiohead ellen arról szól, hogy az antikapitalista, antimaterialista hozzáállás mögött valójában pénzéhség lapul; a Times például azt állította, hogy nem elégedtek meg az In Rainbows kapcsán az EMI 6 millió dolláros ajánlatával, s ez vezetett az internetes közzétételhez. A zenekar frontembere, Thom Yorke ezt a vádat gyakorlatilag tajtékozva utasította vissza.

Két lehetőség van.

1. A Radiohead bukta az akciót. A fentiek alapján kevés esélyét látom ennek.

2. A zenekarnak bejött az ingyenes netes árusítás, sőt, s így nem gond az, hogy a CD-kből csak harmadannyit tudtak eladni, mivel a kombinált üzleti modell meghozta a kívánt sikert, az ellenük irányuló kampányt pedig a megrettent kiadó világ folytatja. De ez csak spekuláció.

Majd meglátjuk.

Azóta történt

Előzmények