Programfrissítésre vár a Graphisoft

Hetedik egymást követő negyedévét zárta nyereséggel a Graphisoft, a masszív veszteségeket hozó 2001–2002-es időszak lassan a múlt homályába vész. A Ray Small volt vezérigazgató által levezényelt költségcsökkentési programnak köszönhetően a társaság azóta stabilan nyereséges, most az új igazgató Dominic Gallellón a sor, hogy meghozza a társaság számára rég áhított – tágabb mozgásteret biztosító – bevételnövekedést. A tavaly ősszel kinevezett vezérigazgató ezt elsősorban sokat próbált nemzetközi saleses csapatával és új piacok felkutatásával tervezi elérni, ennek első eredményei néhány helyen már látszanak is, ám az áttörés egyelőre várat magára. Az amerikai piacon például dollárban mérve 4,6 százalékkal nőtt az árbevétel – ezen belül az eladott ArchiCad-licencek száma 25 százalékkal emelkedett –, ám euróban számolva a bevétel több mint 5 százalékkal visszaesett. A Graphisoft fő piacát jelentő Németországban is tapasztalhatók kedvező jelek, ugyanis bár féléves viszonylatban 3,8 százalékkal visszaestek az eladások, a második negyedév a forgalom 7,2 százalékos bővülését hozta. A Napi Gazdaság kérdését, miszerint ez a recesszió végét jelenti-e a német piacon, Dominic Gallello egyelőre korainak találta megválaszolni.

Hirdetés

Az értékesítés terén a várva várt fordulatot – mint a korábban mindig – a cég vezető termékének az ArchiCadnek a legújabb verziója hozhatja majd meg, mely mindenkép még az idén a piacra kerül, a pontos időpont azonban egyelőre bizonytalan – mondta el Gallello. Az építészszoftver kilences számot viselő darabjának fejlesztése a szokásosnál hosszabbra nyúlt, ám a társaság szerint cserébe kitűnő minőségű lett.

A cég továbbra is szigorú költségkontroll mellett tevékenykedik. A Graphisoft kiadásai az első félévben 658 ezer euróval alacsonyabbak voltak, mint egy évvel korábban, igaz, ennek jelentős hányada – 400 ezer euró – a jen, a dollár és a forint euróval szembeni gyengülésének tudható be. A második negyedévben azonban enyhült a szigor, a költségek a létszám bővülésének következtében 226 ezer euróval magasabbak voltak, mint az első negyedévben.

A költségek forgalomnál nagyobb csökkenésének köszönhetően az egy évvel korábbinál közel 7 százalékkal magasabb, 1,479 millió eurós féléves üzemi eredményről számolhatott be a Graphisoft, az üzemei eredményhányad ezúttal is 12 százalék felett alakult. A magas forintkamatok miatt közel megduplázódott a pénzügyi eredmény, aminek hatására a nettó profit 42 százalékkal emelkedett. Egy részvényre ebből 21 eurócent jut, azaz feltételezve, hogy a második félévben hasonló ütemben emelkedik a nyereség, az egy papírra jutó 42 cent körüli eredmény már igen csábító P/E mutatót adhat.

A vállalat azonban nem ennyire optimista a jövővel kapcsolatban. Profitvárakozásaikról mindössze annyit árultak el, az eredményt minimum a tavalyi – 2,6 millió eurós – szintre várják a bevételek enyhe visszaesése mellett. A társaság ezért a legnagyobb erőfeszítéseket az árbevétel egészséges növelésére teszi majd, melynek érdekében fokozzák ázsiai jelenlétüket.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények