Piacvezető szerepre készül az LG a magyar mobilpiacon


Youn Hoi Kim

Alaposan feladhatja a leckét versenytársainak az LG telekomüzletága, amely a hazai 3G-szolgáltatás év végi megjelenésével piacvezető szerepre tör a mobiltelefon-készülékek piacán. Kérdéses azonban, hogy a magyar GSM-készülékpiacon az ügyfelek által kevésbé keresett cég mire alapozza optimizmusát és hogyan akarja elérni céljait. A jövőbeli tervekről Youn Hoi Kim, az LG Electronics Magyarország Kft. három éve kinevezett ügyvezetője számolt be.

– Az átlagember leginkább tévére, légkondicionálóra, porszívóra vagy monitorra asszociál, ha az LG márkanevet hallja Magyarországon, kevésbé a mobiltelefonokra. Külföldön is hasonló a helyzet?

– Aligha. Az LG némileg lépéshátrányban van ugyan a mobiltelefonok piacán általánosságban véve, de növekedésünk roppant dinamikus. Jelenleg a hatodik helyen állunk a GSM (tengerentúlon: CDMA) rendszert használók körében világviszonylatban. Tavaly ősszel csaknem ötszázalékos piaci részesedést értünk el, azaz két és félszeresére növeltük ezt az értéket 2003 hasonló időszakához képest. Ha azonban a robbanásszerűen fejlődő 3G-piacot nézzük, azt gondolom, van okunk a bizakodásra: jelenleg minden negyedik 3G-s technológiát használó ügyfél LG mobilkészülékkel telefonál. Összehasonlításképp jelzem: a GSM-piacon az élbolyt alkotó Nokia, Motorola, Samsung és Siemens készülékek együttesen sem érik el a 3G-piacon a mi 25 százalékos részesedésünket.

– Ezek vitathatatlan eredmények, de aligha valószínű, hogy az említett négyes fogat, a 3G-s piac harmadát birtokló NEC és a Panasonic tétlenül nézik térhódításukat. Mit tesznek, hogy megőrizzék a dinamizmust?

Hirdetés

– Az LG számára a mobiltelefon-piac úgynevezett core business pozícióba került, vagyis az anyavállalat ennek fejlesztését a legfontosabb prioritások közé sorolta. Meggyőződésem, hogy a hagyományos GSM-piacon 2007-re a harmadik, 2010-re pedig az első helyet érjük el világszerte. Ami a 3G-s technológiát illeti, világviszonylatban jelenleg is a második helyen állunk, s e szegmensben is célunk az élre törni. A 3G-s készülékek piacának mérete jelenleg 10 milliós, 5 év múlva pedig 100 milliós nagyságrendű lesz, vagyis az összes eladott készülék fele 3G-s tecnológiával működik majd.

– Ambiciózusak a terveik. Immár Magyarország is az uniós piac része. Hogyan értékeli az helyzetüket Európában?

– A GSM-technológiában a 2003-as kilencedik helyről tavaly a hatodikra küzdöttük fel magunkat, összességében jelenleg mintegy 5 százalékos a piaci részesedésünk. A 3G-piacon azonban vezetünk, és ezt magyarországi konkurenseink is hadüzenetnek vehetik: tavaly 3 millió 3G-s rendszerű LG mobilkészüléket adtunk el e kontinensen, ezzel piaci részesedésünk 42 százalékos a szegmensben.

– Lépten-nyomon konkurenseik hirdetésébe botlik az ember. Az LG készülékek hirdetéseit csak mostanában lehet látni.

– Komolyabb önálló marketingkampányba csak az idén kezdtünk. A 3G-technológia érkezésekor kilencféle készüléket vezetünk be a piacra, ehhez természetesen tárgyalásban vagyunk a hazai mobilszolgáltatókkal. A magyarországi LG üzleti terve 2005-re 300 millió dollár bevételt irányoz elő, amely rendkívül intenzív növekedés a 2004-ben elért 210 millió dollárhoz képest. Erősen számítunk a mobilkészülékek értékesítési bevételére is.

– Mit gondol, ha 2005 végén beindul hazánkban a rendszer, az egyes gyártók versenyében hogyan alakulnak az erőviszonyok?

– Egyelőre korai lenne jóslásokba bocsátkozni, már csak azért is, mert a 3G kezdetben csak Budapesten és környékén fog működni. A korábban elmondottak alapján talán meglepi, amit mondok, de elsősorban a Samsungot tartjuk szemmel.

– Nyilván megvan rá az okuk. Amikor 5 évvel ezelőtt Magyarországon például az ISDN- vagy internet-előfizetéseket ügynöki hálózaton keresztül kezdték el értékesíteni a szolgáltatók, bizony ezek eredményessége alaposan rávert egyes médiafoglaló vállalatok hagyományos ATL mixeinek hatékonyságára. Kaphatók-e önálló LG-boltokban a 3G-s készülékek vagy tervezik-e ügynöki hálózaton keresztül értékesíteni őket?

– A nagyobb áruházláncokban már most is képzett eladók kínálják az LG-készülékeket, méghozzá elég magas hatékonysággal. Kérdéses, hogy a szolgáltatókkal való együttműködésen felül szükséges lesz-e az LG-nek a kártyafüggetlen, nyílt piacra kilépnie, akár önálló márkaboltokkal, akár ügynökhálózati outsourcinggal. Kezdetben elsősorban a prémium ügyfelek szegmensében várható a 3G technológiai előretörése Magyarországon. Az LG készülékek pedig – akárcsak egy felső kategóriás autó – eladják saját magukat e piacon, karöltve természetesen a szolgáltatók marketinggépezetével.

– Ez elég bátor kijelentés. Milyen speciális fejlesztéseket, egyedi eladást segítő jellemzőket (unique selling proposition) tud mondani az LG 3G-technológiás telefonjairól?

– Az LG olyan világújdonságokkal felszerelt készülékekkel képviselteti magát a technológiai versenyben, mint a 3D Game (a telefon mozgatására is reagáló játékmegjelenítés), a Push to View technológia (egyidejű videokonferencia-üzemmód) vagy a földi sugárzású digitális tévéadás fogadása. Készülékeink számos alkalommal elnyerték az iF Design Award díjat, az LG termékek pedig taroltak az idén januárban Las Vegasban tartott Consumer Electronics Show keretében is: 16 innovációs díjat hoztak el. A 3,5. és 4. generációs mobilkommunikációs rendszerek és telefonok fejlesztésében szintén a versenytársak előtt járunk.

– Tehát nem terveznek önálló marketingkampányt a 3G bevezetésével összefüggésben?

– Az LG imázsépítése jelenleg is folyamatos, például szponzorációs tevékenységgel: gondoljon csak a Magyar Labdarúgó Szövetség vagy az autósportban Móczár Péter visszatérő örökös magyar bajnok támogatására. Ami a 3G-s LG készülékek bevezető kampányát illeti, van rá pénzügyi keret, az anyavállalat mindenben támogat bennünket. Biztosíthatom, hogy tartogatunk meglepetéseket konkurenseink számára, de erről egyelőre többet nem mondhatok.

  • Kapcsolódó cégek:
  • LG

Azóta történt