A vergődő PC-s piac nyereségének fele landolhat az Apple-nél

Hirdetés

Múlt héten már írtunk a PC-s piac egyre romló helyzetéről, de az IDC és a Gartner statisztikái alapján akkor csak az utóbbi negyedévekben értékesített darabszámok alapján vizsgáltuk a kérdést. A nagy piackutató cégek ritkán adnak ki olyan elemzést, amely a bevételek eloszlása és a profithányad alapján vizsgálja a PC-s piacot, így aztán Horace Dediu, az Asymco (és az IT világ egyik legelismertebb) elemzője az elérhető adatokból összerakott egyet. Az elemzés alapjául a Gartner és IDC-féle darabszám statisztikák, a PC gyártók által kiadott pénzügyi jelentések és harmadik féltől származó nyereséghányad-adatok szolgáltak.

Bár a 2012 utolsó negyedévére vetített számok nem lehetnek teljesen pontosak, hiszen az elemzéshez használt források egy része becsült adatokkal szolgál, az arányok a piac főbb számainak ismeretében helytállónak tűnnek. Az elemző szerint az Apple hiába bír a többi nagy gyártónál jóval alacsonyabb, globálisan mintegy 6-6,5%-os piaci részesedéssel, a Macintosh-okon sokkal nagyobb a nyereség, mint a konkurensek számítógépein. Míg a HP és a Dell alig 3-4%-os nyereséghányadot tud felmutatni, addig az Apple 18,9%-ot, ami átlagosan 250 dollár körüli összeget jelent, gépenként. A cupertinói vállalat mintegy 1350 dolláros átlagáron tudja értékesíteni a Macintosh család tagjait, a Dell valamivel 900 dollár felett, a HP/Lenovo/ASUS 600 dollár környékén, az Acer pedig alig 400 dollárért.

A legszembetűnőbb viszont az a grafikon, ami a 2012 negyedik negyedéves nyereség eloszlását mutatja az Apple és az öt legnagyobb PC (Windows/Linux alapú) gyártó viszonylatában. Ez alapján az Apple több profitot termel a Mac gépeken, mint az ASUS, Acer, Lenovo, HP és Dell együttvéve, és a PC-s piac nyereségének 45%-át elviszi.

A PC-s piacon tapasztalható gondok tehát nem csak abból adódnak, hogy az elmúlt években folyamatosan csökken az értékesített darabszám, hanem abból is, hogy a PC-ken (a Macintosh-okat leszámítva) nagyon alacsony a profithányad. A kettő kombinációja pedig nagyon veszélyes még a legnagyobbakra is. Az Apple a számítógépek piacán szinte sosem ár alapon versenyzett konkurenseivel, ezért magasabb áron is képes annyit Macet eladni, amennyi igen szép pénzt hoz a konyhára. Persze – ahogy Dediu is megjegyzi – ők sem sérthetetlenek, az utóbbi fél évben a korábban a PC-s piac növekedési ütemét jóval meghaladó Macintosh-ok eladásai is esnek, de ez főleg egy olyan kategóriának köszönhető, amit nagyrészt az Apple hozott létre és amiben évekig egyeduralkodó volt – a tabletnek.

A nagy csökkenések közepette úgy tűnik, hogy az egykor szebb napokat megélt netbookok nemsokára véglegesen eltűnnek a piacról. Az IHS iSuppli piackutató vállalat legrissebb jelentése szerint idén a tavalyihoz képest 72 százalékkal kevesebb, mindössze 4 millió netbook fog gazdára találni, és két év múlva gyakorlatilag megszűnik majd ez a termékkategória.

Azóta történt

Előzmények

  • A Microsoft ismét beszállhat az okosóra üzletbe

    Még csak a tésztáját kevergetik annak a tortának, ami majdan a viselhető számítástechnikai eszközök piacává lesz, de a jelek szerint a Microsoft most nem akar lemaradni a többiektől.

  • Továbbra sem bízik a Windows 8-ban a Samsung

    A koreai vállalat nem először nyilatkozik negatívan a Microsoft rendszeréről, a közelmúltban több országban is beszüntette Windows RT-s termékei forgalmazását.

  • Magyarországon is népszerű a tablet

    Tavaly 65 ezer tablet talált gazdára, a növekedés üteme alapján 2013 tavaszára várhatóan 300 ezer lesz a magyar otthonokban. Tarolnak az olcsó modellek.