Új virtuális világok: egy a szórakozni vágyóknak, egy az IT-szakembereknek

Ma két olyan hírről is beszámolhatunk, amelyekben az internet adta lehetőségekkel élve olyan virtuális világokat hoztak létre, ahol a számítógép előtt ülve, a mátrixban egy avatar mögé bújva élhetünk egy második életet.

Paramount cirkusz

Hirdetés

Az első nem különösebben érdekes, bár nyilván sokan ki fogják próbálni. A Paramount filmstúdió egy járt utat taposva megalkotta saját „Second Life”-ját; elindult a There.com. A bejelentés szerint a Paramount az MTV virtuális részlegével (vMTV – de egyébként mind a Paramount, mind az MTV a Viacom óriáscég tulajdona), valamint a Makena nevű külsős céggel együtt útjára bocsátott egy új internetes közösségi oldalt, ahol a médiavállalat saját anyagainak részletei mellett rengeteg online szórakoztatási formát is kínál.

Paramount

Derek Broes, a Paramount alelnöke az AP hírügynökségnek elmondta, hogy szükséges volt már egy ilyen megjelenési forma is, hiszen a fogyasztók az interaktív oldalakat preferálják, nem csak passzív szemlélők akarnak lenni. Ez persze üzleti vállalkozás, hiszen a tagok a VooZoo nevű technológia segítségével különféle interakciókra (videoküldés stb.) képesek – egy bizonyos költségtérítés (egyszerű esetben 1 dollár) ellenében. Ez a módszer (a VooZoo) a Facebook közösségi oldal nemrég bevezetett szolgáltatásához hasonló – s talán e piac koncentrálódása felé mutat. A hírek szerint a VooZoo bevezetését a Windows Live Messenger üzemeltetői is tervbe vették.

IBM-tréning 3D-ben

A háromdimenziós virtuális világok adta lehetőséget az IBM, mai közleménye szerint, egész más okból és céloktól vezettetve használja ki. A világcég létrehozott egy „próbastúdiót”, amely a 3D-s technológia segítségével alkalmazottai munkáját kívánja segíteni. E virtuális világban különféle helyzeteket modelleznek, ahol a dolgozók megtanulhatják a megfelelő viselkedést, felkészülhetnek a való világban rájuk váró helyzetekre. A bemutató szerint a kutatók úgy vélték, hogy egy ilyen, a szerepjátékokra emlékeztető metodológia – ahol az egyéni döntéshelyzeteket éppúgy ki lehet próbálni, mint a csapatmunkát – hatékonyabb lehet, mint a hagyományos oktatás. A pszichológusok közreműködésével megtervezett rendszer számtalan olyan helyzetet teremt, amelyek gyakran előfordulnak a mindennapi munkavégzés során. A projekt gazdája szerint ez a módszer két fontos előnnyel járhat: egyrészt interaktivitása miatt olyan közösségi helyzeteket tud modellálni, illetve a résztvevőket úgy képes motiválni, amelyeket és ahogyan egy osztályteremben nem lehet, másrészt pedig a napi munkavégzés rutinjait is segít begyakorolni, szemben a továbbképző tanfolyamokkal, amelyek mindig egy speciális helyzet, probléma megoldását tanítják.

A fejlesztők mindezek mellett távlatosan gondolkodnak, úgy vélik, a szoftveres környezet (mely kompatibilis egyébként az ötletként használt virtuális világokkal, például a Second Life-fal is), melyet megalkottak, lehetővé teszi, hogy bizonyos változtatásokkal bármely szakma oktatására alkalmas legyen. Az IBM ezt az oktatási módszert már használja például Ázsiában, hogy az ottani munkásokat és alkalmazottakat „bevezessék az IBM kultúrájába és üzleti gyakorlatába”, illetve, hogy virtuális IBM-világközössséget tudjanak működtetni.
  • Kapcsolódó cégek:
  • IBM

Azóta történt

Előzmények