Színes-szagos filmek a nappaliban

Épp tegnap számoltunk be a háromdimenziós mozgóképek iránti lelkesedés csökkenéséről és a 4D-mozik eljöveteléről, erre tessék: hamarosan otthonainkba is betörhetnek a szagos filmek, a francia Olf-Action (magyarul: szaglás) nevű cég legalábbis ezen dolgozik. A vállalat egy ideje már gyárt szagképeket és -berendezéseket mozik számára, új technológiájukkal azonban a végfelhasználókhoz szeretnék eljuttatni ezt az élményt. Az egyszerűen csak SMELLIT névre keresztelt gép szerencsére még csak prototípus formájában létezik; magunk között szólva nagyon reméljük, hogy ennél nem is jut tovább.

Külsejében egy nyolcutas hangszóróra vagy egy rakétaindító állomásra hasonlít a kiegészítő, melynek segítségével összesen mintegy 40 féle illatot lehet szimulálni. Az olyan alapvető „hangulatillatok”, mint Ázsia vagy India mellett kellemetlen szagokkal (égett gumi és társai) és kifejezetten jó illatokkal (friss sütemény vagy a „jókedv-illat”) is találkozhatunk, de a tervek szerint csak nagyon sok pénzért cserébe. Egy illatkapszula ára 15 euró, azaz nagyságrendileg 4500 forint; felbontás nélkül mindössze 1 éven keresztül tárolhatunk egy ilyet, ha pedig feltépjük, akkor mindösszesen 6 hétig bírja, ami alatt elég valószínűtlen, hogy megnézhetjük azt a 100 szagosfilmet, amihez elvileg van kapacitása. De ennél is erősebbnek tűnik, hogy a 40 kapszulás teljes feltöltés ára 180 000 forintnak megfelelő összeget emészt fel, ráadásul ha mindenféle filmet nézünk, másfél havonta meg kell ejtenünk ezt a procedúrát a hamar romló kapszulák miatt.

Az irreális árazás mellett az is kérdés, hogy mennyire lehet hatásos a szagos mozizás, hiszen a hangokkal és a fényekkel ellentétben a levegőbe lőtt virágillat nem biztos, hogy olyan hamar eloszlik, amilyen hamar a képernyőn váltás történik, az pedig több, mint kiábrándító lehet, ha valaki az almáspite illata mellett töri össze az autóját egy üldözéses jelenetben. Nem hisszük, hogy a SMELLIT egy háztartásba is eljut, ha mégis, akkor nagyon rosszul látjuk a házimozis piacot.

Azóta történt

Előzmények

  • A három dimenzió is kevés?

    A 3D-televíziózás is csak most kezd elterjedni a fogyasztók körében, de már itt kopogtat a következő nagy durranás: a 4D.