Ózdon újabb okoszebrát adtak át

A Generali alapítványa és a Pearl Enterprises Kft. jóvoltából egy SafeCross okoszebra segíti Ózdon a gyalogosokat az ország egyik legveszélyesebb átkelőhelyén.

A Generali a Biztonságért Alapítvány és a SafeCross okoszebra fejlesztője közösen országszerte telepít okoszebrákat, melyek növelik a biztonságos átkelések számát.

Az okoszebra kialakítására önkormányzatok pályázhatnak, az alapítvány a kivitelezési költségek 50%-át vállalja. A Generali 2018 óta több mint 40 okoszebrát adott át országszerte, mintegy 65 millió forint értékben. Idén a mostanival együtt eddig 8 zebra készült el, és az év végéig még további 7 zebrát adnak át, ezek között szerepel az ország másik legveszélyesebb, váci gyalogátkelőhelye is.

A fent említett szavazáson a lakosság véleményét kérve keresték az ország legveszélyesebb zebráját. A több mint 200 ezer szavazatból a két legtöbb szavazatot az ózdi Munkás úti zebra (64 ezer szavazat), valamint a váci Vác-Alsóváros Földvári téri gyalogátkelő (51 ezer szavazat) kapta, így mindkét átkelőhely okossá válik.

Ózd számára nem ismeretlen az okoszebra, korábbi pályázatának keretében ugyanis a város már rendelkezik egy SafeCross okoszebrával, ami kapcsán mind a lakosoknak, mind pedig a városvezetésnek pozitív tapasztalatai vannak.

„A Bolyki főútról már ismerjük az okoszebrát és tapasztalhatjuk, hogy tényleg hatásos, rengeteget segít az autósok figyelmét felhívni az átkelésre, és ezáltal nagyobb biztonságban tudhatja magát a gyalogos, aki éppen átsétál. Éjjel és nappal is látható megoldást biztosít. Itt most nagyobb felületen, 4 sávon át húzódóan kerül megvalósításra az okoszebra, és bízom benne, hogy a megvalósítástól kezdve megszűnnek majd a balesetek” – mondta el Janiczak Dávid, Ózd polgármestere az átadáson.

A váci Vác-Alsóváros Földvári téri gyalogátkelő is még az idén elkészül és átadásra kerül.

A SafeCross okoszebra egy mozgásirány-érzékelő szenzorokkal, az út két szélén elhelyezett kamerákkal és útburkolatba helyezett aktív LED prizmákkal ellátott rendszer, mely segítségével biztonságosabbá válhatnak a jelzőlámpa nélküli gyalogátkelőhelyek. A LED fényforrások csak akkor villognak, ha a járókelő áthalad a zebrán vagy megközelíti azt, így figyelmeztetve az autósokat.

Sokan nem tudják, de az autóvezető látótere a sebesség növekedésével egyre szűkül: a sofőr még 50 km/órás sebességnél is a gyalogátkelő teljes szélességének csak 60%-át, a középső részét látja élesen. Az okoszebrák esetében a vezető látóterének fókuszában felvillanó LED-fények hívják fel a figyelmet a perifériás látómezőből lelépő gyalogosra. Statisztikák szerint az autóvezetők megállási hajlandósága nagyságrendekkel – mérések szerint 55%-ról 76%-ra – növekedik azoknál a gyalogátkelőhelyeknél, ahol már üzemelnek ilyen közlekedésbiztonsági rendszerek.

Azóta történt

Előzmények