Már okostelefonról is vásárolgatunk

Míg 2009-ben 99 milliárd forintért vásároltunk termékeket az interneten, az előzetes adatok szerint (a turisztikai és biztosítási szolgáltatásokkal nem számolva) 2010-ben már 135 milliárd forintnál is többért – derül ki a GKIeNET–T-Mobile: Jelentés az internetgazdaságról kutatásból. Az elektronikus vásárlások növekedése jelzi, hogy a magyar fogyasztók is egyre szívesebben választják a kényelmes és többségében jelentős árkedvezményeket kínáló online áruházakat. A keresgélési kedvet csak tovább növeli, hogy interneten a legtöbb esetben találhatunk a véltnél vagy hagyományos kiskereskedelmi forgalomban látottnál is kedvezőbb árat. A megfelelő ár és webáruház kiválasztásában pedig ma már az okostelefonokat is igénybe veszik hazai fogyasztók.

Hirdetés

Az előző évek tendenciáit követve 2010-ben megközelítőleg 1,2-1,4 millióan vásároltak online különböző termékeket és szolgáltatásokat Magyarországon. Emellett 2010 végére a teljes magyar mobiltelefon-állomány 15 százaléka, azaz körülbelül 1,5 millió telefon tekinthető okostelefonnak, és az arány hónapról hónapra változik: az idei karácsonyi szezonban már minden harmadik eladott új telefon ebbe a kategóriába sorolható, ahogy a világ számos más országában is. Nem meglepő tehát, hogy a hangszolgáltatás mellett internetezésre is fejlesztett mobilkészülékeket elkezdték egyre többen termékek vásárlásra is használni.

A negyedik negyedévben az internetes tartalmak valamivel több mint 1 százalékát már mobiltelefonról érték el Magyarországon. Míg egy éve ez a kategória még mérhető sem volt, a tavalyi karácsonyi szezonra már 1,5 százalék körülire volt tehető itthon a mobilról kezdeményezett vásárlások aránya a teljes online forgalmon belül. A kedvező mobilinternet-csomagoknak köszönhetően egyre többen kezdik felfedezni a telefonjukban rejlő képességeket, és használják azt böngészésre a napi üresjáratok közben, valamint újabban már termékek vásárlásra is.

Az autópályamatrica-, lottó- és parkolójegy-vásárláson túlmenően egyre gyakoribbak a webáruházak, valamint az ár-összehasonlító oldalak letölthető alkalmazásain keresztül történő termékvásárlások. Ezek egyebek közt azzal a nagy előnnyel rendelkeznek, hogy a telefon kameráját használva képesek az áruvonalkód olvasására, melyet aztán egy ár-összehasonlító oldal segítségével összevetnek az adatbázisban található azonos termékek áraival. A vásárlást segítő alkalmazások 2010-ben egyre több mobilplatformon váltak elérhetővé.

A folyamatnak köszönhetően a hagyományos vonalkódok mellett, számos elektronikai és egyéb terméken is megjelentek az úgynevezett 2D-mobilkódok, melyek abban különböznek az elődeiktől, hogy több információt képesek tárolni, így például leolvasás után nemcsak kereshetővé válik az adott termék, hanem például a böngészőben megjelenik a gyártó holnapja vagy egy bővebb termékleírás.

A világban és hazánkban tapasztalható fogyasztói szokások változása egyértelműen az online vásárlás térhódítását, az okostelefonok elterjedését és a kettő összekapcsolódását vetítik előre. Az elektronikus kereskedelemben érdekeltek számára kedvező jel, hogy az elektronikusan értékesített szolgáltatásokat már a magyar fogyasztók is többségében elektronikus úton fizetik ki, így várhatóan a termékek esetében is fokozatosan emelkedni fog az elektronikus fizetési megoldások használatának aránya – áll a kutatásban.

Azóta történt

Előzmények