Hirdetés

Okosabb lesz a Yahoo! keresője

A Yahoo! indiai laboratóriuma olyan technológia kifejlesztésén dolgozik, amely minden egyes keresési eredményről egy rövid összefoglaló bejegyzést (absztrakt) adna. Jelenleg a keresőfelületek jobbára csak a találatok előfordulásának linkjét és a keresendő szöveg egyszerű kontextusát jelenítik meg, így az új technológia nagy előrelépést jelentene a keresők hatékonyságát illetően. „Ez a technológia jövőre lesz elérhető a Yahoo! keresőfelületén” – mondta el a fejlesztésről beszámoló PC World-nek Rajeev Rastogi, a cég bangalore-i laboratóriumának alelnöke.  

A technológia hátterét az „automatikus információ-kinyerő” motor adja, amely több milliárd weboldalt vizsgál át, majd azokból kigyűjti a releváns információkat, és összegzi azokat, hogy aztán a kereséskor ezeket tudja megjeleníteni. Ha például egy termékre keresünk rá, a készítményre mutató hivatkozásokon túl olyan összefoglaló bejegyzéseket kapunk majd találatként, amelyek tartalmazzák a termék képét, árát és a gyártó nevét. Ha egy hotelt szeretnénk megtalálni, az absztrakt tartalmazni fogja a szálloda címét, telefonszámát, kategóriabesorolását, esetleg mutat majd egy oda vezető útvonalat is.

Az indiai laboratórium más Yahoo! kutatóközpontokkal együttműködésben a már meglévő automatikus kiegészítési technológia mellett a keresett kifejezések lekérdezésének finomításán is dolgozik, ennek eredménye a tervek szerint szintén jövőre lesz elérhető a nagyközönség számára. A projekt célja a talált weboldalak automatikus kategorizálása. Amennyiben például az „autók” szóra keresünk rá, érdeklődhetünk új autó vásárlásáról, esetleg egy autó bérlésének lehetőségéről vagy éppen csak autószerelő műhely után kutatunk. Az új lekérdezési technológia segítségünkre lesz abban, hogy tovább szűkítsük a találatokat kategóriák szerint, így könnyítve meg eligazodásunkat a találatok között. Ugyanakkor a modul megjegyzi majd a keresési előzményeinket, ezáltal felismerheti a kereséssel elérni kívánt szándékunkat is.  

A Yahoo! korábban a saját fejlesztésű SearchMonkey nevű nyílt platformjával próbált újítani, amely a keresőoldalon megjelenített találatokat strukturált módon, vizuálisan vonzóbbá téve csalogatja az érdeklődőt az aktuális weblapra.

Azóta történt

Előzmények

  • Új kérő ólálkodik a Yahoo! körül

    A Wall Street Journal szerint az AOL korábbi vezére akarja megszerezni az internetvállalatot. A piacnak tetszik ez a forgatókönyv, még ha sok esély nincs is a megvalósulására.

  • Az internet betegebbé tesz

    Vizsgálat készült a cyberchondriáról. Az internetezők a tüneteikről olvasva hajlamosabbak a rosszabb lehetőségre gondolni.

  • A webkettes Google-kereső: elindult a SearchWiki

    Személyre szabható találati listákat, találatmegosztást, véleményezést tesz lehetővé az új szolgáltatás.

  • Lemondott a Yahoo! vezére

    Yang távozása nem okozott különösebb meglepetést, ám az kérdés, hogy ez elég lesz-e a Microsoft visszacsábításához.