Okos technológiák a repülésben az IBM-től

2016-ban minden hetedik jegyet online, okostelefonon vagy közösségi médián keresztül értékesítenek majd, de több légitársaság már most is digitális csatornákon kommunikál utasaival. Az utasok igényei folyamatosan változnak, egyre inkább igénylik a személyre szabott kommunikációt, amely kényelmesebbé és egyszerűbbé teszi számukra az utazást.

Elmondható tehát, hogy a légitársaságoknak minden téren lépést kell tartaniuk a technológiai fejlődéssel annak érdekében, hogy megőrizzék pozíciójukat. Az IBM, amely több mint ötven éve partnere a légi közlekedési ágazatnak, nagy tapasztalattal rendelkezik ezen a téren, hiszen hardveres és szoftveres megoldásokkal egyaránt segíti az érintett vállalatokat versenyképességük megőrzése érdekében. Az új, intelligens technológiák és megoldások alkalmazása ugyanis nemcsak az ügyfelek irányába folytatott kommunikációt javítja, hanem az üzemanyag-fogyasztás, a karbantartás és az üzemeltetés optimalizálásában is segíti a légitársaságokat.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az IBM több légitársasággal együttműködve egyedi, jól működő technológiai megoldásokat dolgozott ki a vásárlói élmény javítására és a költségek optimalizálására, amelyeket a lenti példák is jól mutatnak.

 

Air France-KLM és Finnair: személyre szabott kommunikáció az utasokkal

Az Air-France-KLM az IBM technológiájának segítségével dolgozta ki saját, valós idejű tájékoztatáson alapuló rendszerét. A légitársaság utasai e-mailben vagy SMS-ben automatikus értesítést kapnak, ha például késik a járatuk vagy más beszállókaput kell használniuk, mint amit előzetesen jeleztek számukra. Emellett javították a helyfoglaláshoz, a törzsutas programhoz, a szálloda- és bérautó foglaláshoz kapcsolódó szolgáltatásokat is. A fejlesztések hatására csökkentek a társaság költségei, az ügyfelek pedig gyakrabban veszik igénybe ezeket a szolgáltatásokat.

A FinnAir számára az IBM pedig olyan megoldást fejlesztett ki, amely lehetővé teszi az utasok számára, hogy a légi utazás a lehető legkellemesebb és legegyszerűbb legyen. A finn légitársaság számára kidolgozott megoldás figyelembe veszi az utasok speciális profilját, így például azt, hogy törzsutas vagy még tapasztalatlan utazónak számít, hány éves, illetve hogy milyen különleges érdeklődési köre van. Így az utas mobilalkalmazások segítségével teljes körű támogatást kap az utazás során.

 

Két évtizedes együttműködés az Air Canadával

Az Air Canada és az IBM kapcsolata húsz éves múltra tekint vissza. A stratégiai együttműködés fontos mérföldkövei voltak az 1997-ben kötött hétéves kiszervezési megállapodás, a Canadian Airlines-szal való fúzió során nyújtott támogatás és a 2001-ben kapott egymilliárd dolláros, stratégiai kiszervezésről szóló újbóli megbízás. A légitársaság legnagyobb és hosszú távú számítástechnikai partnereként az IBM két évtizede nyújt segítséget informatikai ütemtervének kidolgozásában és megvalósításában.

Az elmúlt években az IBM segített kidolgozni az Air Canada azon értékesítési csatornáit is, amelyeken keresztül a korszerű, önkiszolgáló ajánlatokat juttatják el az utasoknak. Ennek nyomán 2009 óta rendelkezésre áll az Air Canada App, amely Apple iPhone/iPod valamint BlackBerry készülékeken is elérhető, és amellyel az Air Canada úttörőnek számít az észak-amerikai légitársaságok között. Az alkalmazás egy ikonon keresztül aktiválható, mely az átfogó információ- és szolgáltatáskínálathoz vezető átjáróként szolgál. Ezek közé tartozik a helyfoglalási lehetőség, a beszállókártya-letöltés vagy a bérautó-foglalás.

Az új alkalmazások hatékonyságát jól mutatja, hogy a mobil check-in költsége nyolcvan százalékkal kevesebb a hagyományos check-in pultnál való bejelentkezésnél. Ezen felül a légitársaságnak már csak feleannyi időre van szüksége az új szolgáltatások bemutatására és kiajánlásra az ügyfeleknek. Az alkalmazásért, amely 2011-ben mobil helyfoglalási lehetőséggel egészült ki, az Air Canada több díjat is kapott, és a mai napig ez az egyik legkeresettebb applikáció az App Store-ban.

Az IBM folyamatosan segíti a vele együttműködő légitársaságokat, hogy innovatív eszközök használatával helytálljanak az egyre fokozódó versenyben egy napról napra változó piacon. Az új, intelligens technológiák alkalmazása azonban nemcsak a jobb ügyfél-kommunikáció és támogatás elérésében, hanem az üzemanyag-fogyasztás, a karbantartás és az üzemeltetés optimalizálásában is segít a légitársaságoknak.

 

Az Airbus és a Smarter Fleet – technológiai előnyök a földön és a levegőben

Az IBM 2013-ban a repülőgép-gyártó Airbus-szal lépett szövetségre, hogy a piac szereplőinek új megoldásokat fejlesszen. Smarter Fleet nevű közös platformjukon intelligens karbantartási és repülőgép-vezérlési szolgáltatásokat kínálnak, de a rendszerben optimális üzemanyag-fogyasztás felügyeletre, biztonságos dokumentációkezelésre és mobil megoldások alkalmazására is van lehetőség. A platform az Airbus e-megoldásain és az IBM Intelligent Operations Center technológiáján alapul, amely segítségével az adatok elemzésére és megjelenítésére is lehetőség nyílik. A Smarter Fleet IBM felhőn keresztül működtethető, így az üzemeltetésre fordított összegek is alacsonyabbak.

A big data, az analitika, a mobil technológia és az online közösségi megoldások tehát kulcsfontosságú szerepet játszanak a versenyképesség megőrzésében; az IBM ezekkel a technológiákkal segíti a légitársaságokat, hogy magasabb színvonalú, gyorsan és egyszerűen elérhető szolgáltatásokat nyújthassanak utasaiknak.

  • Kapcsolódó cégek:
  • IBM

Azóta történt