Nagy dobásra készül a Volkswagen az önjáró autók piacán

Úgy tűnik, hogy a kiváló technológiát maga mögött tudó gyártó képes kockáztatni is, hogy a hamarosan robbanó szegmensben versenyelőnyre tegyen szert.

A témáról szóló írásainkban, híradásainkban már számtalanszor hangsúlyoztuk, hogy mind az iparági szereplők, mind a szakértők körében gyakorlatilag teljes az egyetértés, hogy az első, már éles üzemben működő, autonóm járművekből álló kisebb flották 2020-tól jelennek majd meg a közutakon, elsősorban a városi közlekedésben – mindezt alátámasztják a gyártók és fejlesztők nyilvánosságra hozott ütemezési tervei is.

Hirdetés

Habár tesztüzemben már most is a világ igen sok helyén működnek autonóm járművek, járműflották – minden téren: teherszállítás, közösségi közlekedés, személyautók –, az éles üzem még várat magára, és az is nyilvánvaló, hogy a nagy gyártók a nagy fejlesztőkkel karöltve mind arra készülnek, hogy azonos modellben vezetik be a nagyközönség számára leglátványosabb fejlesztést, az önjáró személyszállító autókat. Mégpedig a megosztásos alapú városi személyszállítást választották, erre alapítottak vállalkozásokat. E téren vannak apróbb eltérések az elképzelésekben, de az alapelv ugyanaz: autonóm „taxiszolgáltatásokat” indítanak az új technológiára alapozva.

Épp ezért keltett nem kis meglepetést, hogy a Volkswagen partnerével, az Intel tulajdonában lévő Mobileye vállalkozással, valamint az izraeli Champion Motors vállalattal együtt tegnap bejelentette, hogy már jövőre, 2019-ben elindítanak egy élesben működő, kereskedelmi személyszállító szolgáltatást Izraelben.

A közlemény tisztázza a szerepeket is: a Volkswagen szállítja az elektromos autókat, a Mobileye az önvezető technológiát, magát a rendszert pedig a Champion Motors fogja működtetni. Ahogy várható egy ilyen projektnél, „pár tucat” autóval indulnak, de terveik szerint 2022-re az autonóm elektromos járművekből álló flottát több száz autóra kívánják bővíteni.

Azt fontos megjegyezni, hogy a Mobileye által fejlesztett technológia még nem a teljes autonóm rendszer (egy tökéletes autonóm szisztéma elvi lehetőségében még ma sincs egyetértés egyébként a szakértők körében), az ebben az iparágban használt ötfokozatú skálán (ahol az ötös a teljesen autonóm jármű) a négyest éri el, a hivatalos közlemény szerint a vállalkozások célja egy „fél lépés” megtétele, mégpedig az, hogy az izraeli flotta a „4/5-ös” szinten működjön – bár ennek definiálásával adósak maradtak. Az Intel szóvivője mindenesetre hangsúlyozta, hogy az indítandó szolgáltatás már nem pilot vagy teszt lesz, hanem valódi kereskedelmi vállalkozás.

Habár még sok a homályos pont – például azt sem tudni, melyik városban indul a szolgáltatás –, a híradások szerint az izraeli kormány minden támogatást megad a projektnek.

Azóta történt

Előzmények