Eltörölné az életkori korlátot a Facebook

Egy olyan megoldás kifejlesztésén dolgozik a Facebook, mellyel a tizenhárom év alatti gyermekek is regisztrálhatnának a közösségi oldalra, s használhatják azt – persze mindezt egy erős szülői felügyelet mellett. A lépéssel egyrészt jól jár a cég, mert így jelentősen megnövelheti az amúgy is óriási – jelenleg kb. 900 milliós – felhasználói bázisát, egy másik oldalról megközelítve azonban maga alatt vágja a fát, ugyanis a már amúgy is ingerült jogvédőknek ad egy újabb támadási felületet. A lépés amúgy sem volt könnyű az oldalnak, ugyanis a legutóbbi felmérés szerint csak az Egyesült Államokban jelenleg 7,5 millió gyermek csalt azért az életkorát illetően, hogy tag lehessen. Az USA törvényalkotása szerint azonban (legyen szó bármilyen oldalról) a regisztrációkor a felhasználóknak kötelességük a valós adataik megadása, ám az, hogy ez megtörténjen, az az üzemeltető felelőssége.

Hirdetés

A fejlesztők jelenleg olyan lehetőségekkel kísérleteznek, mint a korhatár alatti gyermekek profiljának összekötése a szülőkével, ami által az ősök figyelemmel tarthatják a sarjak aktivitását, sőt azt is megszabhatják, hogy kiket jelölhetnek be- és vissza ismerősnek, valamint megtilthatják bizonyos alkalmazások használatát. A jó hírnév megőrzése, továbbá a szabályozási kockázatok elkerülése érdekében tett lépés egyáltalán nem nyugtatta meg a témával foglalkozókat. A Facebook az aggályokra reagálva biztosította a felhasználókat, hogy mindent megtesznek azért, hogy a gyerekek biztonságosan használhassák az oldalt: „Folyamatosan kapcsolatban állunk az érdekeltekkel, a szabályozókkal és más törvényalkotókkal annak érdekében, hogy a szülők minél nagyobb biztonságban tudhassák gyermeküket ebben a folyamatosan fejlődő online környezetben."

Az életkorukat megmásító regisztráltak létezése az elmúlt években akkora visszhangot keltett, hogy elemzők elkezdték számszerűsíteni a jelenséget: a fentebbi sorokból az már kiderült, hogy az USA-ban megközelítőleg  hét és félmillió kiskorú használja a közösségi oldalt – az aggodalomra főként az online világban található, anonim molesztálók, valamint a kontinensen mostanában felettébb divatos „cyberbullying" (nyersfordításban kiberzaklatás vagy -zsarnokoskodás) jelenségek adnak okot. A szűrést az is megnehezíti, hogy a szülők egy részét nem zavarja, ha gyerekük tagja a portálnak: egy tavaly ősszel készült, a Microsoft Research által szponzorált tanulmány eredménye szerint a megkérdezettek 36 százaléka tisztában van azzal, hogy tizenhárom év alatti gyermeke tagja a hálózatnak; a válaszadók jelentős része pedig még segített is nekik a felkerülésben.

A kapott eredmény sokakban felkeltette a gyanút, hogy a közösségi oldal nem tesz meg mindent a felhasználó adatainak védelme érdekében. Egy a Facebook és a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság között történt beszélgetés végeredményeként az oldal elismerte, hogy a múltban követett el hibákat e tekintetben; miután ezt tisztázták, egy húsz évre szóló megállapodásban egyeztek meg abban, hogy az oldal a továbbiakban rendszeres adatvédelmi ellenőrzéseket fog végezni. Egy Marylandben élő ügyvéd, Douglas Ganser már egy ideje próbál nyomást gyakorolni a fejlesztőkre: „azt szeretnénk látni a Facebooktól, hogy biztonságos közeget teremtsen a gyermekeknek – egy olyan szentélyt, ami rendelkezik azzal az extra védelemmel, ami által a fiatalok egy gondmentes, egészséges és életkornak megfelelő környezetben tevékenykedhessenek".

A cég vesszőfutása itt még nem ért véget, a támadók egy csoportjának a véleménye szerint ugyanis elsősorban inkább a szülőket kéne tájékoztatniuk arról, hogy miért is nem való egy 13 év alatti gyermeknek a Facebook. James Styer, a Common Sense Media gyermek-érdekképviseleti csoportjának vezérigazgatója sem fojtotta magába mondanivalóját az üggyel kapcsolatban: „Nincsen meg a megfelelő tudásbázisunk, sem egy mindent feltáró szociális tanulmányból származó eredményünk a tinédzserek a közösségi médiában történő viselkedésének feltérképezésére, ergo nem tudjuk megmondani a konkrét pozitívumait és negatívumait a hasonló médiumok használatának, de tény, hogy az embereket az átlagosnál is jobban nyugtalanítja a helyzet, egyértelműen megoldásért kiált".

A Facebook olyan gyermekeknek szóló tartalmak gyártóinak a véleményét is kikéri a fiatalok közösségi oldalra történő szabadítása kapcsán, mint a Disney – de ez a vállalat egyelőre nem kívánta kommentálni a helyzetet. Az új korosztály beengedésével az oldal két óriási ellenségre is szert tenne: az akcióval ugyanis az Apple és Google által uralt, gyermektartalmakat is szolgáltató piac legnagyobb konkurensévé válna a portál. Egy másik dimenzióból nézve, vállalaton belül is akadnak gondok: egyrészt kérdéses, hogy hogyan tartsa meg a tavaly évben elért 88 százalékos bevételnövekedési rátáját, aminek nagy részét (az összbevétel 12 százalékát) az akkoriban frissen felvásárolt Zyngának köszönhette. Az sem könnyíti meg a Facebook dolgát, hogy az egyik legnagyobb hirdetője, a General Motors szintén a tavalyi év folyamán kijelentette, hogy többé nem kíván az oldalon hirdetni, nem beszélve arról, hogy a vállalat tőzsdére lépése sem zajlott éppen zökkenőmentesen.

Azt, hogy ennyire negatív az oldal megítélése, nagyrészt önmagának köszönheti: Mark Zuckerberg tavaly kijelentette, hogy a 13 éven aluliakat márpedig be kell engedni az oldalra. Kijelentését az alábbi mondattal zárta: „Ez egy olyan harc, amit nekünk kell vállalnunk, s végig kell vinnünk." A cég sorsát nem könnyíti meg az sem, hogy az elkövetkezendő hónapokban kerül véglegesítésre egy már 1998 óta készülő törvény (Children's Online Privacy Protection Act, COPPA), mely a gyermekek online adatvédelmét szolgálja.

Azóta történt

Előzmények