Egységes és szigorú fogyasztóvédelmi előírások lesznek az EU digitális piacán is

Az illetékes bizottság elkészített egy javaslatot, mely egységesítené az európai előírásokat.

Az Európai Parlament (EP) Belső piacért és fogyasztóvédelemért felelős bizottsága tegnap tartózkodás nélkül, 55:6 arányban elfogadta azt a javaslatot, melynek célja, hogy digitális tartalmakat vagy szolgáltatásokat vásárló uniós polgárok a jövőben magasabb szintű védelemben részesüljenek abban az esetben, ha a kereskedő elégtelenül vagy egyáltalán nem, illetve ha hibásan szállítja, adja át vagy biztosítja a megrendelt, megvásárolt terméket.

A jelenleg még tervezet szintjén álló javaslat szerint az új szabályozás mindenféle digitális tartalomra és szolgáltatásra érvényes lesz, a filmtől kezdve a számítógépes programokon át a felhőszolgáltatásokig, függetlenül attól, hogy azt fizikai hordozón, letöltésen, streaming formájában, tárhelyhez való hozzáférés megadásával vagy a közösségi média segítségével biztosítják. Az is mindegy, hogy a felhasználó pénzzel vagy a személyes adataival fizet a termékért (pl. az igénybevételhez egy online szolgáltatásba vagy egy közösségi oldalra regisztrálnia kell.)

Hirdetés

Az irányelv többek között előírja a fogyasztók jogorvoslati lehetőségeit, meghatározza a bizonyítási módot, illetve a kereskedők kötelezettségeit.

Például néhány fő pont a közleményből:

  • ha kiderül, hogy a digitális tartalom vagy szolgáltatás hibás, a felhasználónak először a hiba javítását kell kérnie. Amennyiben ez ésszerű határidőn belül nem lehetséges, akkor az ügyfélnek két lehetősége lenne: árcsökkentést kér, illetve felmondja a szerződést, és ebben az esetben 14 napon belül vissza kell kapnia a befizetett összeget
  • amennyiben a hiba a vásárlástól számított két éven belül derül ki, akkor a fogyasztónak nem kell bizonyítania, hogy valóban hibás a termék – ehelyett a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy nem az (ez általános határidő, egyes esetekben, pl. a beágyazott szoftvereknél rövidebbet terveznek, míg a hosszú távra szól szerződéstípusoknál egész a szerződés lejártáig a kereskedőt terhelné a bizonyítási kényszer)
  • ha a kereskedő/szolgáltató nem teljesíti a vállalt szállítást, szolgáltatás-, tartalombiztosítást, a vevő felmondhatja a szerződést, ha nem tudnak megegyezni
  • az EU adatvédelmi jogszabályai teljes mértékben alkalmazandók a „digitális szerződésekre” is

A bizottság közleménye példaként azt az esetet említi, amikor a fogyasztó fizet azért, hogy letölthessen egy filmet, ám azt nem élvezheti a gyenge minősége miatt. A jelenlegi szabályok alapján csak annyi lehetősége van, hogy a panasza után a jövőbeli letöltésekre kedvezményt kaphat. Ha elfogadják az új szabályokat, akkor a felhasználó először kérheti, hogy kapjon egy megfelelő minőségű filmet. Ha ez nem megoldható vagy pedig a kereskedő nem tesz eleget a kérésnek, akkor a fogyasztó kérheti majd az árcsökkentést az adott termékre, illetve visszaigényelheti a teljes vételárat.

Mint látható a fentebb említett szabályok részben igen hasonlóak a magyarországi általános fogyasztóvédelmi szabályokhoz, ám az EU-ban ezek a szabályok országonként eltérnek. A javaslat célja, hogy az egész unióban egységesen szabályozzák a digitális tartalmakat érintő fogyasztóvédelmi előírásokat.

A bizottság megkezdi az egyeztetéseket az Európai Tanáccsal a javaslatról, melynek sikere esetén a szöveg az EP elé kerül, itt szavazhatják meg.

Azóta történt

Előzmények