Bezos űrhajóján nincs vécé, mert nem kell

A kicsivel több mint tízperces utazás a gazdagok szórakozása, mivel várhatóan több tízmillió forint lesz egy jegy.

Hirdetés

A Blue Origin vállalkozás – és persze az Amazon – alapítója és vezetője, Jeff Bezos, valamint munkatársai április 5-én egy hagyományos űrkutatási konferencián több újdonságot is elárultak a fejlesztés alatt álló New Shepard űrhajóról, mely a tervek szerint űrturistákat fog rövid utakra felvinni.

Űrugrás
[+]

A New Shepard egy újrahasználható, űrugrásra – vagyis visszatérő, szuborbitális pályára állásra – képes jármű, melyet már évek óta tesztelnek. Bezos a konferencián elmondta, hogy terveik szerint jövőre már megindíthatják az üzemszerű működést, megkezdhetik az űrturisták szállítását, de azt hozzátette, hogy csakis akkor, „ha minden kész”, mert a biztonság a tökéletes működés az első számú szempont.

Aki jegyet vált egy utazásra, azt a New Shepard a tervek szerint egészen a világűr határának tekintett Kármán-vonalig (kb. 100 kilométeres magasságba) viszi fel: itt az utasok már érzékelni fogják a súlytalanságot, rálátnak a Föld görbületére, illetve megpillanthatják a világűr feketeségét. Maga az utazás igen rövid, körülbelül 11 percig tart majd, a kapszula egyszerre hat utast szállít, akik körben foglalnak helyet, és a nagy méretű ablakokon át csodálhatják meg a látványt. Amint elérik a súlytalansági határt, kioldhatják biztonsági öveiket, hogy nagyjából négy percen át megtapasztalják az érzést.

Blue Origin
[+]

Szóba került a fürdőszoba ügye is. Erre Bezos azt mondta, hogy az utasok az indulás előtt 30 perccel foglalnak helyet a járműben, így nagyjából háromnegyed órát töltenek ott, ezért nem is terveztek mellékhelyiséget a New Shepardre: „Menjenek vécére előtte” – mondta Bezos. Éppígy nem aggódnak az esetleges hányásos rosszullét miatt sem, melyet pl. a nagy magasságban repülő járműveknél tapasztalni: Bezos közölte, hogy ez csak hosszabb idő után jelentkezik, a New Sheparddel való utazás esetében legfeljebb késleltetett hányásról lehet szó, már itt, a Földön.

A jármű teljesen autonóm, nincs szükség emberi irányításra, így nem is lesz kísérő a fedélzeten. Az utasok a Blue Origin texasi telephelyére két nappal az indulás előtt érkeznek meg, és először egy rövid, félnapos képzésen, tájékoztatón vesznek részt, megismerkednek egymással, illetve a „7. taggal”, a vállalat eligazítást tartó alkalmazottjával. A tanfolyam a második nap folytatódik, amikor pl. megtanítják nekik, hogy hogyan viselkedjenek a súlytalanság állapotában.

Az utazás áráról egyelőre még nem adtak ki információkat, de nem lesz olcsó, az biztos. Összehasonlításképp: a hasonló profilú Virgin Galactic már árulja a jegyeket a SpaceShipTwo járműre, és ők darabonként 200-250 ezer dollárt (kb. 55-70 millió forint) kérnek érte – igaz, ez a kezdő ár, e vállalkozások vezetői mind azt várják, hogy hamarosan jelentős mértékben esni fognak az árak.

Azóta történt

Előzmények