Még meg se vetted az árut, az Amazon már el is küldte

A nemrég a drónos szállítás ötletét felvető Amazon újabb merész tervvel jelentkezett: a The Wall Street Journal számolt be egy szabadalomról, mely nagyjából arról szól, hogy kidolgoznának egy olyan kereskedelmi módszert, amikor az áruszállítás már akkor megindul, amikor a vevő még nem is kattintott az online áruház oldalán a „megveszem” gombra.

Hirdetés

A leírás szerint a technika célja, hogy egyrészt csökkentsék a várakozási időt, másrészt pedig a valódi üzletek felől mindinkább az online bolt felé tereljék a fogyasztókat.

A megoldás pofonegyszerű, ám láthatóan olyan költséges és nagy szervezést igényel, hogy csakis egy akkora méretű cég próbálkozhat meg vele – ha egyáltalán –, mint az Amazon. Az ismertetőben az szerepel, hogy a cég hatalmas adatbázisára alapozva, a rendszeres vásárlók profiljára és egyéb információkra építve (például azt is figyelik, milyen hosszú ideig tartja valaki az egérmutatót egy áru fölött) „megsaccolják”, hogy az illető (illetve egy vevői csoport) legközelebb mit fog megrendelni, ezeket a termékeket átmeneti elosztási csomópontokon vagy teherautókon tárolják, majd a megrendelés leadásakor azonnal megkezdik a kiszállítást. (Jelen pillanatban ez úgy működik, hogy csak a megrendelés után indul meg az esetlegesen többlépcsős szállítási folyamat.)

Amazon

Az Amazon szóvivője egyelőre nem kommentálta a szabadalmat, de bizonyos területeken lehet létjogosultsága, például a várhatóan nagy népszerűségnek örvendő áruk (könyvek, elektronikai eszközök stb.) esetében már eddig is működött előzetes logisztika, meg lehetett becsülni, hogy bizonyos területeken, régiókban az ilyesmik után érdeklődő vevők mekkora mennyiséget fognak igényelni, és az új, egyénre szabott módszer ezt még hatékonyabbá teheti.

A részletes kidolgozás még várat magára, de az a régi tétel ismét kiváló demonstrációt kapott, hogy az olyan nagy internetes cégek, mint az Amazon, esetenként micsoda, hatalmas versenyelőnyt biztosító tőkéhez juthatnak a felhasználói adatok elemzésével.

Azóta történt

  • Senkinek sem kell már Nook

    Kevesebb, mint feleannyi Nook talált gazdára tavaly, mint egy évvel korábban. Egyelőre nem adják fel. Áprilisban új olvasót is bemutatnak.

  • Videón a Drone to Home

    A Netflix egyik alkalmazottja töltötte fel a videót, amelyben bemutatják a legújabb házhozszállító egységeiket.

  • Ingyen legyen, vagy pénzért?

    A két legnagyobb e-kereskedelmi vállalat, az Amazon és az Alibaba alapjaiban másképp képez bevételt. A kínai modell jövedelmezőbbnek tűnik, pedig az van ingyen a felhasználóknak.

Előzmények