Nyári tábor fiatal tech-őrülteknek

Ha egy gyerek vagy kamasz komolyan érdeklődik valami iránt, érdemes minden lehetőséget megadni neki, hogy minél mélyebbre áshassa benne magát, és kielégíthesse tudásvágyát. Elnézve a manapság legkeresettebb hiányszakmákat és a jövőkutatók sci-fiket megszégyenítő előrejelzéseit, különösen igaz ez a technológiai és informatikai témákban. Ennek a tudásnak a megszerzésére, elmélyítésére vagy az érdeklődés megalapozására remek lehetőséget kínálnak a gyakorlati jártasságra fókuszáló nyári táborok.



[+]

Az 1991 óta 7-17 éveseknek táborokat szervező PEOPLE TEAM Alapítvány kiemelt figyelmet fordít arra, hogy használható gyakorlati ismereteket adjon át a technológia iránt érdeklődő fiatalok számára, s mindezt szórakoztató formában. Az összesen 21 tematikus szekció közül minden évben a legnépszerűbbek az informatika, a robotika. A nagy érdeklődésre való tekintettel idén először drónépítés is választható.

Na de mit  lehet elsajátítani egy hét alatt, és hogy épülnek fel a kurzusok?

Robotika

Tudás, életkor és érdeklődés alapján különböző szintű és képességű robotok megépítésére és programozására van lehetőség. A kezdők LEGO MindStorms EV3-eszközöket használnak a robotprogramozás alapjainak strukturált elsajátításához. Ezzel a rendszerrel a szervezőktől kapott információk értelmében azok is elboldogulnak, akik még csak ismerkednek a programozással, vagy bár a programozásban és algoritmusokban már jártasak, de specifikusan robotprogramozásban még nincs gyakorlatuk.

A haladók elsősorban Raspberry Pi, másodsorban Arduino, nodeMCU és ATtiny rendszerekben alkotnak. Az 5-15 fős csoportfoglalkozásokon mindig kínálnak egy újoncként is követhető vezérfonalalat. Aki viszont előbbre tart, ettől eltérhet, és folyamatos konzultáció mellett, projektrendszerben haladhat.

A kurzus elején forrasztás nélküli próbapanelen dolgoznak LED-ekkel, rezgő- és DC-motorokkal, különböző kapcsolókkal (nyomógomb NO, csúszókapcsoló, kapacitív), potméterekkel (normál, joystick), H-híddal és az elméletével, illetve szenzorokkal (ütődésérzékelő, fényerősség, IR kapu, IR akadályérzékelő stb.). Ezt követi a programozás alapjainak elsajátítása a Scratch, illetve a CS Unplugged körébe tartozó közös játékokkal.

Ezután már a szoftveres és a hardveres oldal összeboronálása következik, ami aztán kapcsolókkal és szenzorokkal vezérelt játékokban ölt testet. A legnépszerűbbek a száguldozás és a robotszumó. A program végén nagy hangsúlyt kap a rendszerhibák megtálalása és kiküszöbölése. Az utolsó két napban már mindenki önállóan vagy párban mélyül el a számára legérdekesebb projektben. A hét célja a látókör szélesítése és a problémamegoldási stratégiák fejlesztése. A kezdők esetében az oktatás fő küldetése, hogy tartós hatást érjenek el a kompetenciák rendszerével és az attitűdhálózattal. Azoknál, akik szilárd alapokkal érkeznek a táborba, már napok alatt is érdemi fejlesztés valósulhat meg. Új logikai struktúrákkal, új perspektívákkal barátkozhatnak meg az ezekre fogékonyak.

Informatika

A tábor informatikaszekciójának slágertémái évek óta a programozás és a 3D-tervezés. Az egyes turnusokban ezek egészülnek ki képszerkesztéssel vagy holnapkészítéssel. A tábor elején a gyerekek tudásszintjét egy rövid teszttel felmérik, akik ez alapján választanak maguknak csoportot. A programozáshoz a kezdők Scratchben tanulják meg az alapokat, a középhaladók és a haladók pedig Visual Studiót használnak, C#-ban programoznak. A 3D-sek Blenderrel és 3ds Maxszal dolgoznak, a képszerkesztés pedig Adobe Photoshoppal zajlik.



[+]

Az első nap a programok beható megismerésével telik, aztán fokozatosan egyre komplexebb feladatokat oldanak meg a gyerekek. Mindehhez természetesen bármikor igényelhetnek támogatást. Az igazán elhivatottak majdnem mindent megoldanak a Google segítségével – számukra a minél nagyobb önállóság jelenti a legnagyobb kihívást.

Az informatika szekció többek között azért olyan népszerű a programozással most ismerkedő tizenévesek körében, mert az elején még nem az a szigorúan vett cél, hogy megtanítsák őket programozni, sokkal inkább az, hogy programozás közben jól érezzék magukat. Ennek a „minimális elmélet, maximális gyakorlat” típusú oktatásnak az az eredménye, hogy sok mindenről nem tudják ugyan, hogyan és miért működik, azt viszont könnyedén elsajátítják, hogy melyik parancs alkalmazása milyen eredménnyel kecsegtet. Ezáltal sokkal élvezetesebb az ismeretszerzés, mintha pusztán száraz elmélettel küzdenének – azzal ráérnek az egyetemen foglalkozni.

Drónépítés

Az egyes évek tematikáját nagyban meghatározza, hogy mik az új keletű slágertémák, és milyen visszajelzések, igények érkeznek a gyerekektől. Így került be idén a szekciók közé a drónépítés is, amit a Drone Hungary profi szakemberei oktatnak. A dróntábor célja, hogy a gyerekek megismerjék a drónok működését és a különböző típusokat, a teljesen egyszerű, minden automatikát nélkülöző versenygépektől kezdve a full autonóm repülésre képes videós drónokig.

A drónokkal való barátkozás különféle szimulációs programok használatával kezdődik, ami valódi modelltávirányító számítógépre csatlakoztatva zajlik. A táborozók ezt követően megismerkednek a drónok felépítésével, alapvető részelemeikkel, úgymint a BLDC és kefés motorok, fordulatszámszabályzók, STM32 alapú repülésvezérlők, a 2.4 GHz-es digitális rádióösszeköttetés elemei, 5.8 GHz-es analóg videóátvitel; CCD (Charge-coupled Device) és CMOS (Complementary metal–oxide–semiconductor), kamerák, kiegészítők, látószögek, OSD (On Screen Display), telemetriaadatok. A gyerekek nemcsak megismerkednek ezekkel az alkatrészekkel, hanem saját maguk – tanári segítséggel persze – össze is építhetnek belőlük egy működő, röptethető drónt. Az alapvető szerelési és irányítási ismeretek elsajátítása után természetesen profi gépeket is kipróbálhatnak.

A táborról

A tábor helyszíne a Neumann János Egyetem Homokbányai Kollégiuma Kecskeméten, ahol a táborlakók kétágyas szobákban kapnak helyet, időpontja pedig a július 14-én kezdődő három egymást követő hét. Egy hét teljes ellátással és minden programon való részvétellel 75 000 Ft/fő.

A táborozók a hét öt napján 8:30-tól 13:15-ig kétszer 90 és egyszer 60 percben foglalkoznak a választott témájukkal. Ezek az időpontok keretek, amelyek – a hatékonyságot és az élményszerzést szem előtt tartva – igény szerint rugalmasan változtathatók. Délután és este a gyerekek olyan fakultatív programok közül választhatnak, mint a különböző csapatsportok, a strandolás, más szekciók bemutatói vagy az egyes témavezetők meghívására érkező szakemberek, hírességek előadásai, workshopjai. A huszonéves oktatók túlnyomó többsége olyan egykori táborozó, aki azóta nagyon magas szinten űzi azt a szakmát, amelyhez az alapokat és a felnőtt korára is kitartó érdeklődést a PEOPLE TEAM nyári táborainak köszönheti.

A táborról minden infó:itt

Előzmények