Hirdetés

Jön a „bőröndös” okmányiroda

Az érintett szervezetek a múlt hét végén közölték, hogy a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) és a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ) újabb közös fejlesztésbe kezdett az „Integrált ügyfélszolgálatok interoperábilis informatikai infrastruktúrájának kialakítása” elnevezésű projekt keretében.

Hirdetés

A közlemény leszögezi, hogy a közigazgatás szervezeti rendszerének modernizálása, a kormányhivatali rendszer megyei, járási szintű kiépítése új informatikai fejlesztéseket, átalakításokat igényelt. A projekt célja, hogy lefektesse a személyes kormányzati ügyfélszolgálati struktúra alapjait, biztosítsa a kormányablakok helyi informatikai hálózati infrastruktúráját, illetve hozzájáruljon az okmányirodai rendszerek fejlesztéséhez.

Ennek köszönhetően a KEKKH szakrendszereiben egységes jogosultságkezelő rendszer jön létre, valamint az okmányirodai szakrendszerek oktatókörnyezetének aktualizálása, fejlesztése is zajlik. Ez a folyamat nagyban támogatja az ügyintézők munkáját. Szintén a gyors ügyintézést segíti majd a mintegy 390 darab POS terminál kihelyezése az okmányirodákba. A cél az, hogy a jövőben minél több okmányirodai ügyintézőnél lehessen bankkártyával is fizetni, megspórolva ezzel az ügyfelek idejét, akik így a teljes ügyintézést egy helyszínen végezhetik el.

Érkezik a mobil változat is

A fejlesztők kifejtik, hogy az információtechnológia eszközei ma arra is lehetőséget adnak, hogy ha az ügyfél egészségi állapota miatt nem képes személyesen megjelenni, akkor akár egy hordozható, multifunkciós biometrikus adatfelvételező eszközt is használhasson. Ezt kis túlzással az okmányiroda „bőröndös” változatának is nevezhetjük, amely olyan esetekben is hasznos lehet, amikor felújítás miatt az okmányiroda nem érhető el. Ez az eszköz segíthet az okmányirodai feladatok átvételében, illetve lehetőséget ad arra, hogy a közigazgatás emelt szintű szolgáltatásokkal jelenjen meg azoknál az állampolgároknál is, akik akadályoztatottak az okmányokkal kapcsolatos ügyeik személyes intézésében. Ezzel párhuzamosan, az elektronikus ügyintézést támogatva ismét bővül a Webes Ügysegéd is.

A jövőben teljes körűen, elektronikus úton is intézhetők lesznek az egyéni vállalkozói tevékenységgel kapcsolatos ügyek, a megkezdéstől a megszüntetés bejelentéséig. További újdonság, hogy az állampolgárok az Ügysegéden keresztül tájékoztatást kérhetnek saját nyilvántartott adataikról, illetve arról, hogy személyükre vonatkozóan milyen adatok kerültek lekérésre.

A projekt konzorciumi partnereként a NISZ Zrt. fejleszti a kormányablakok hálózati és informatikai hátterét, valamint biztosítja az okmányirodák működéséhez szükséges kiegészítő eszközöket és szolgáltatásokat.

Azóta történt

  • Jön az egységes elektronikus anyakönyv

    Számtalan előnye lesz az új rendszernek, de a papíron létező adatok digitalizálása még eltart egy ideig. Az egyházi anyakönyvezést ez a változás nem érinti.

  • EDR-projekt: jöhetnek az új bázisállomások

    A szolnoki és fehérvári központok modernizációjával megnőtt a kapcsolóközpontok kapacitása, ami lehetővé teszi, hogy új bázisállomásokat integráljanak az EDR-hálózatba.

  • Felgyorsulnak az állami IT-hálózatok

    November végén zárul a kormányzati intézmények telephelyein a végberendezések modernizációja, amelyben a NISZ Zrt. uniós támogatással cserélte korszerűbbekre az állami intézmények hálózati berendezéseit.

Előzmények