Autós nyomkövetéssel a jobb közlekedésszervezésért

Érdekes pilot projektet indított a múlt hónapban New York városa: négyszáz autóba szereltek olyan követő eszközt, mely adatokat gyűjt a sofőr vezetési szokásairól. A projekt célja, hogy megismerjék az autósok viselkedését, majd ezt elemezve hajtsanak végre olyan átalakításokat a város közlekedési rendszerében, mely javítaná a viszonyokat.

Hirdetés

A Drive Smart nevű kezdeményezés egy évig, 2016 augusztusáig tart. A szükséges diagnosztikai eszközt a járművekbe 1996 óta kötelezően beszerelt OBD-II (on-board diagnostic) porthoz csatlakoztatják (elektromos vagy hibrid autóknál a most alkalmazott módszer nem működik). A készülék az adatokat egyrészt a sofőr okostelefonjára (bizonyos alkalmazások segítségével a vezető maga is megnézheti, hogyan vezet), illetve a felhőbe, a Drive Smart szerverére küldi el.

A szenzorok rögzítik például a sebességet, a gázadást, illetve fékezést, a hirtelen irányváltásokat, anonim módon a GPS-adatokat stb. A sofőrök esetében egyetlen valódi feltétel van: hetente legalább négy napon autózniuk kell.

Akadtak ugyan olyanok, akik adatvédelmi szempontból aggályosnak tartották a projektet, egyrészt mert félnek egy esetleges hackeléstől, hogy valaki megszerzi az információkat, másrészt bizonytalannak tartják, hogy vajon mire használják fel az adatokat. Az önkormányzat ez utóbbira azt válaszolta, hogy egyrészt minden adatot anonim módon vesznek fel és kezelnek, másrészt 48 óránként törlik az adatbázist.

Azóta történt

Előzmények