Összeomlott a rendszer? Helyreállítást, de gyorsan!

A NetIQ Novell SUSE Magyarországi Képviselet nemrég közzétette a NetIQ megbízásából a Forrester Research által készített jelentésének eredményeit, amelyben az elemző cég napjaink disaster recovery (számítógépes rendszerben bekövetkezett katasztrófa utáni helyreállítás) trendjeit vizsgálja.

Hirdetés

A hírhez mellékelt infografikában is szemléltetett kutatás rámutat, hogy az elmúlt három év alatt a katasztrófa utáni helyreállítási igény, illetve tűrés több óráról percekre csökkent, ugyanakkor a szervezetek még mindig nagy arányban használják a már elavultnak számító szalagos biztonsági mentési technológiákat.

A jelentés szerint a vállalatok igényei folyamatosan változnak, és ezek kielégítését egyre több új, fejlett informatikai eszköz támogatja. Napjainkban már alapvető elvárás a szervezetek, illetve a felhasználók részéről az állandó, zökkenőmentes szolgáltatás, és a működés folytonosságában előforduló rések áthidalását új virtualizációs, illetve automatizálási technológiák segítik.

forrester

A Forrester adatai szerint a vállalatok 2010-ben az IT-költésük 5,27 százalékát fordították az üzletfolytonosság és a katasztrófa utáni helyreállítás biztosítására, míg 2012-ben ez a szám 6,15 százalék volt, ami nagyon lassú növekedést jelent. Továbbra is viszonylag jelentős azon szervezetek száma, ahol a mára már nem túl korszerűnek számító szalagos módszert használják a biztonsági mentések készítésére, ám fokozatosan egyre több vállalatnál kezdik igénybe venni a modernebb replikációs módszereket.

A felmérést készítők szerint a rendelkezésre állással, illetve a helyreállítás gyorsaságával kapcsolatos igények ezzel egyidejűleg folyamatosan nőnek. Három éve még elfogadható volt, hogy ha egy, a működés szempontjából kritikus rendszer helyreállítása órákba telt, manapság viszont már túl magas költségeket eredményez egy ilyen kiesés. 2010-ben a vállalatok mindössze harmada tervezte egy órán belül helyreállítani a működés szempontjából kritikus fontosságú rendszereit egy esetleges katasztrófa esetén, napjainkban pedig már a cégek több mint fele rendelkezik ilyen tervvel.

Ami az RPO-értéket (Recovery Point Objective, azaz adatvesztési tűrés) illeti, a Forrester adatai szerint a működés és az üzletmenet szempontjából kritikus rendszerek esetében az átlagosan elvárt szám öt órával kevesebb a három évvel ezelőttihez képest. 2010-ben a vállalatok 39 százaléka tervezte egy órányinál kevesebb adatvesztés mellett helyreállítani a működés szempontjából kritikus rendszereket, ugyanez a szám ma már 61 százalék.

Előzmények