A Google és a Facebook felkerült a NAV feketelistájára

Ha lassan is, de fokozatosan, lépésről lépésre halad előre az a folyamat, mely a vállalatok reklámbevételeinek megadóztatását tűzte ki célul.

Az IT café is beszámolt arról 2015-ben, hogy a magyar kormány igen komolyan gondolja, hogy megadóztassa a hazánkban is tevékenykedő, ám a külföldi bejegyzés miatt Írországban vagy máshol adózó multinacionális, főképp amerikai internetes vállalatokat, különös tekintettel a két legnagyobbra, a hazai reklámpiacot gyakorlatilag letaroló Facebookra és Google-ra.

A jogi nehézségek miatt ez a folyamat igen vontatottan haladt előre, bár a 2015. január elsején hatályba lépett új magyar törvény a reklámadóról megadta hozzá a jogi alapot.

NAV
[+]

Az adótörvény alapján a reklámadót azok a tartalomszolgáltatók fizetik – jelenleg a hirdetési árbevétel 7,5 százalékát –, akik hirdetéseket tesznek közzé szolgáltatásaik oldalán. Mindez a hazai vállalkozások esetében egyszerűen behajtható, ám a Google és a Facebook esetében nem, ezért a törvény egy direkt rájuk írt módozatot vezetett be: a megjelent reklámokról a vállalatoknak értesíteniük kell egy formanyomtatványon a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt.

A vállalatok mindeddig ezt nem tették meg, így a NAV kiszabta rájuk a maximális mulasztási bírságot, egymilliárd forintot, és ezt az ír hatóságok segítségével kívánják behajtani.

NAV
[+]

Az elmúlt hónapokban a híradások szerint az adóhivatal emellett széles körű vizsgálatot folytatott, azt próbálták meg feltérképezni, hogy a Facebook és a Google mekkora reklámbevételhez jut a magyar piacról – az adatok alapján kívánják elkészíteni a becslést.

És mivel a cégek nem fizetik ki a bírságot és az adót sem, ezért – ez a friss hír – a NAV tegnap feltette őket a legnagyobb céges adótartozók listájára.

Ám az is friss hír – ahogy a hír.24 beszámolt róla –, hogy a vállalatok váratlan módon támadtak vissza: egy szeptember elején benyújtott bírói kezdeményezés a kettős adóztatás tilalmára hivatkozva annak megállapítását kéri az Alkotmánybíróságtól, hogy a reklámtörvény rendelkezései alkotmányellenesek.

Azóta történt

Előzmények