Mobilra nem sajnáljuk a pénzt

Hirdetés

A piac telítődése és az árak csökkenése ellenére tavaly növekedett a mobilszolgáltatásokra fordított összeg a kelet-közép-európai régióban, és ez a trend a belátható jövőben is tovább folytatódik. A térség 11 piacát lefedő IDC-felmérés szerint az elmúlt évben 13,5 százalékkal magasabb értékben, 15,12 milliárd dollárért vásároltak mobilszolgáltatásokat a régióban, az idén pedig további 9,5 százalékos növekedés várható. Az előfizetések terén szintén jelentős, 15,7 százalékos bővülést tapasztaltak a régióban, ezzel az összesített lefedettség elérte a 78 százalékot, és további három országban lépte túl a 100 százalékos határt – így most már összesen négy ország (Csehország, Észtország, Litvánia és Szlovénia) tartozik ebbe a csoportba.

„A szolgáltatók mindent bevetnek, hogy előfizetés vásárlására ösztönözzék kártyás ügyfeleiket, és új adatátviteli és 3G szolgáltatások bevezetésével próbálnak további bevételforrásokhoz jutni. A technológia jellegénél most már sokkal fontosabb az, mire képes egy-egy új megoldás” – mondta Kresimir Alic, az IDC távközlésre szakosodott kutatási elemzője.

A lengyelek és a magyarok költik a legtöbbet

Az előfizetések száma szempontjából Lengyelország vezetett tavaly a régióban – eredménye a második helyezett Romániának több mint kétszerese. E téren a telített cseh piac állt a harmadik helyen. Együtt ez a három ország teszi ki az aktív mobilelőfizetések több mint 61 százalékát. Az ügyfelek által mobilszolgáltatásokra költött összeget tekintve is Lengyelország foglalta el az első helyet. Utána Magyarország és Csehország következett a sorban. Összesen ez a három ország adja a regionális piaci értékének 58,6 százalékát.

Az egy felhasználóra jutó átlagos árbevételt (ARPU) vizsgálva teljesen más kép rajzolódik ki a térségben. 2005-ben Lettország állt az élen – itt több mint 25 százalékkal több árbevétel termelődött egy főre vetítve, mint a második helyezett Magyarországon, a harmadik helyezett Észtországhoz képest pedig több mint 33 százalékos volt a különbség. Arányait tekintve Bulgáriában, Lengyelországban és Romániában volt a legalacsonyabb az ARPU. Az IDC szerint a keveset telefonáló mobilfelhasználók számának emelkedésével mindenütt csökkenni fog az egy főre jutó átlagos árbevétel.

Magyarországon 2005-ben 9 226 000 aktív előfizetést regisztráltak ami 6,3 százalékos éves növekedésnek és 92 százalékos mobilpenetrációnak felel meg. A 2009-ig tartó előrejelzési periódus végéig 2,7 százalékos éves átlagos növekedéssel, 9 925 000 aktív előfizetéssel és így közel 100 százalékos penetrációval számol az IDC. Tavaly mobilkommunikációs szolgáltatásokra 2,4 milliárd dollárt költöttünk, amivel hazánk Lengyelország mögött a második helyet foglalja el a régióban. Az előfizetési díjakból származó összbevétel egészséges ütemben fog nőni (7,7%), a hangalapú hívások árbevétele azonban stagnálni fog annak ellenére, hogy a beszédforgalom éves szinten 8,4 százalékkal nő. Ez a növekvő előfizetői számmal és a csökkenő percdíjakkal magyarázható. A legnagyobb növekedést mutató szegmens az adatkommunikáció lesz – 50,5 százalék éves átlagos növekmény dollárban a 2009-ig tartó előrejelzési időszak végéig –, nagyrészt a 3G bevezetése miatt.

Előzmények