A mobilnetezők egy százaléka generálja a forgalom felét

Egy mobilkommunikációval foglalkozó brit elemzőcég, az Európában, az Egyesült Államokban és Afrikában is tanácsadói munkát végző Arieso nemrég megjelent tanulmányában arra figyelmeztet, hogy a mobil távközlésben jelentős aszimmetria található az adatáramlásban: a felhasználók egy százaléka generálja a teljes forgalom felét, illetve az ügyfelek 10 százaléka forgalmazza a mobilhálózatokon az adatok 90 százalékát.

Hirdetés

A fenti adatokat produkáló felmérés tavaly novemberben készült, amikor a piackutató 1,1 millió európai mobilos ügyfél tevékenységét követte és dokumentálta 24 órán keresztül. Az Arieso szerint a mostani számok az aszimmetria növekedéséről árulkodnak, ugyanis a 2009-es, hasonló célú kutatáskor még azt találták, hogy a csúcsfelhasználók (heavy users) 3 százaléka generálta a forgalom 40 százalékát. 2011-ben ez a három százaléknyi ügyfél már a forgalom 70 százalékáért felelős.

Michael Flanagan, az Arieso technológiai vezetője elmondta az eredményekről tudósító The New York Times-nak, hogy a tanulmány pontos profilt nem tud alkotni az extrém felhasználókról, csak sejtésük van arról, milyen típusú ügyfelek lehetnek ők többségükben: valószínűleg két fő csoportról lehet szó. Az egyik társaság azokból az üzleti felhasználókból állhat, akik utazásaik közben hozzáférnek 3G-s hálózatokhoz, míg a másik részt különféle, korlátlan csomagokkal rendelkező magánfelhasználók alkothatják, akik előszeretettel néznek interneten keresztül mozgóképeket mobiljukon. Az extrém felhasználók 64 százaléka laptopot használt, egyharmaduk okostelefont, három százalékuk iPadet.

Átmeneti állapot

A New York Times által megkérdezett szakértő, a finn Rewheel piackutató elemzője, Zarándy Pál szerint az egyensúlytalanságot mutató eredmény egyáltalán nem meglepő, a világon jelenleg még főként 2G-s hálózatokat használnak, melyek elsősorban csak a zökkenőmentes hanghívásokra és a szöveges üzenetek továbbítására alkalmasak, a felhasználók ezeket a szolgáltatásokat használják. Az Ericsson jelentése szerint a világon körülbelül 6,1 milliárd mobiltelefon található jelenleg, ám ezeknek mindössze 13,2 százaléka okostelefon. Az sem meglepő, hogy bizonyos fejlett országokban e nagy tudású készülékek aránya jóval magasabb az átlagnál: az USA-ban, Németországban vagy Nagy-Britanniában a részesedésük meghaladja a 30 százalékot. De például Finnországban vagy Svédországban már az előfizetések fele szól okostelefonra, és a fejlődés, illetve a laptopokhoz kínált, korlátlan adatforgalmú, körülbelül öteurós havi előfizetési díj nyilvánvalóan jelentős mértékben növelik az mobil eszközös internethasználatot. Zarándy elmondta, hogy ma egy finn átlagosan egy gigabájtnyi adatot forgalmaz, közel tízszer annyit, mint az európai átlag.

A jövőben a mobilos adatforgalom robbanásszerű növekedése minden bizonnyal folytatódik majd – az Ericsson 2016-ig globálisan az adatforgalom megtízszereződését várja –, aminek két fontos következménye lesz: egyrészt a szolgáltatóknak jelentős mértékű fejlesztéseket és beruházásokat kell végrehajtaniuk, hogy ki tudják szolgálni az igényeket, illetve a hír elején említett, még mindig nyíló olló minden bizonnyal módosulni fog; ahogy egyre többen lépnek be a mobilos netezők közé, úgy csökkenhet az extrém felhasználók által generált adatforgalom aránya (ha a mennyisége nem is).

Azóta történt

Előzmények