A háztartási informatika egyik fontos kérdése már jó ideje, hogy milyen lesz az otthoni szórakoztatóelektronikai „központ”; lényegében: a családok informális és szórakoztatási centrumát, a televíziót milyen módon lehet integrálni egy nagyobb rendszerbe, és ha ez sikerül, vajon melyik cég fog erre használható és népszerű megoldást kínálni.
Azt már közhelyszámba megy, hogy Bill Gatesnek, a Microsoft alapítójának több évtizedes mániája volt a televízió helyének megtalálása, de Steve Jobs is komolyan foglalkozott ezzel. A két gigavállalat mellé a közelmúltban a Google is felzárkózott saját, eddig nem túl sikeres ajánlatával. Az elmúlt években nagyon úgy tűnt, hogy az Apple és a Google lesz az, akik megtalálják az optimális megoldást. Az almás cég már jó ideje fejleszti tévés technológiáját, és a Google is rengeteg pénzt és időt áldozott arra, hogy portfóliójába belekerüljön egy hasonló szolgáltatás.
Hirdetés
And the winner is:
Habár egyikük sem ért el áttörést, mégis egyértelműen meglepetésként értékelhetjük (ahogy maguk a kutatók is), hogy a Forrester Research, a világ egyik vezető piackutatója legújabb felmérésében azt mutatta ki, hogy nem az említett vállalatok technológiája vált igazán népszerűvé, hanem a televízió integrációjában a Microsoft jár az élen.
A Forrester honlapján a cég egyik szakértője, James McQuivey írja meg, hogy az Egyesült Államokban az évi 140-160 milliárdos bevételt felmutató televíziós piacon a digitális technológia felé történő lassú átmenetben a Microsoft áll a legjobban. Legfrissebb felmérésük szerint ugyanis az internetképes eszközök televíziós kihasználtsága terén a Microsoft Xbox 360-as játékkonzolja egyértelműen vezet az USA-ban, és nagyon úgy tűnik, hogy hamarosan világszerte is a dobogó tetejére kerül.
A friss riport szerint jelenleg 32 millió amerikai háztartásban néznek interneten videókat egy tévés készülék segítségével – egy év alatt nagyot nőtt ez a szám, tavaly még 25 millió otthonról számoltak be. Ezek közül 18,4 millió helyen játékkonzollal teszik ezt, és ezek többsége Xbox 360 (globálisan kb. 70 millió ilyen konzol található meg a családoknál).
Habár a Forrester felmérésének adatai csak pillanatképet tükröznek, azon mégis érdemes elgondolkodni, hogy míg a felszínen hatalmas háború folyik a digitális tévés piac meghódításáért, könnyen lehet, hogy a Microsoft egy biztos platformot és egy meglévő infrastruktúrát kihasználva csendben foglal el ezen a piacon egy olyan stabil helyet, mely a közeljövő nagy küzdelmeiben roppant előnyös lehet a számukra.
A kutatás eredményei azonban számtalan kérdést is felvetnek. Egyrészt a trendet az Egyesült Államok piacára alapozzák, mely módszer nagyon gyakran tükrözi a későbbi globális változásokat, de nem mindig. Másrészt: e piacon platformháborúról van szó, márpedig az Xboxra alapozni egy jóslatot minimum merészség. Merész még akkor is, ha a konkurensek megoldásai sem hozták a várt eredményt: az Apple az exkluzivitása miatt nem ért el áttörést, a Google pedig hiába alkotott általános platformot, mindeddig a lépés forradalmi újdonsága, valamint a hagyományos televíziós ipar és a fogyasztók ellenállása miatt kudarcosnak mondhatja vállalkozását.