Mínuszba futott a Microsoft

Huszonhat évvel ezelőtti tőzsdei bevezetése során először veszteséges negyedévet zárt a Microsoft. A június 30-cal zárult három hónapos időszakban elkönyvelt 492 millió dolláros mínusz azonban nem a mindennapi üzletmenetből adódott, hanem egy öt évvel ezelőtti tévedésre vezethető vissza: a 2007-ben felvásárolt aQuantive közel százszázalékos értékcsökkenését számolta most el a szoftvervállalat. Az online hirdetésekben utazó cégért akkor 6,3 milliárd dollárt fizetett a redmondi óriás, ám az ügylet nem váltotta be a hozzáfűzött vérmes reményeket.

Hirdetés

Az eredményt mínuszba fordító egyszeri tételen túl nem sok kifogásolnivalót találni a számokban. A Microsoft árbevétele az egy évvel korábbi adathoz képest 4 százalékkal, 18,06 milliárd dollárra nőtt, üzemi eredménye pedig az értékcsökkenést és más egyszeri tételeket nem számolva 12 százalékkal, 6,93 milliárd dollárra emelkedett. A Windows 7-es konfigurációkat vásárlók számára diszkontáras rendszerfrissítésre lehetőséget adó, június elején bejelentett Windows Offer Program által eddig hozott 540 millió dollár bevételt a vállalat a számviteli előírások miatt később könyveli majd el, ha ezt nem határolták volna el, a forgalom 18,6 milliárd dollár lett volna, 7 százalékkal több, mint egy éve.

Steve Ballmer vezérigazgató a gyorsjelentés közzététele kapcsán azt hangsúlyozta, hogy a vállalat negyedéves és éves szinten is árbevételcsúcsot döntött, „és csak most következik a Microsoft története legnagyobb termékbevezetéseinek időszaka”. A cégvezető ezzel arra utalt, hogy az elkövetkező évben számos kulcstermék, köztük a Windows, az Office, a Windows Server és a Windows Phone új, radikális változásokat hozó kiadásaival jelentkeznek majd.

A vállalat üzletágai közül egyedül a Windowsért felelős nem tudta növelni a forgalmát. Ennek javarészt a PC-piac stagnálása az oka, kisebb részben pedig az, hogy a vásárlók a Windows 8-cal együtt érkező új termékekre várnak. A Microsoft adatai szerint egyébként a személyi számítógépek piaca összességében mozdulatlan volt a második negyedévben: az üzleti szegmens 1 százalékkal nőtt, míg a fogyasztói termékek forgalma 2 százalékkal esett vissza. A Windows-részleg árbevétele közel 13 százalékkal, 4,15 milliárd dollárra csökkent az előző évhez képest, de a fent leírt időbeli elhatárolás nélkül csak 1 százalékos lett volna a visszaesés. E csoport egyébként az elmúlt hét negyedévből ötben nem tudta hozni az egy évvel korábbi forgalomszintet.

Nem úgy a többi. A szervertermékekért felelős divízió bő 12 százalékkal, 5,1 milliárd dollárra, az online szolgáltatások részleg 8 százalékkal, 735 millió dollárra, a szórakoztatóelektronikai termékekért felelős csoport pedig majdnem 20 százalékkal, 1,78 milliárd dollárra növelte a forgalmát. Az egyebek mellett az Office irodai csomagért is felelős Microsoft Business üzletág járul hozzá a legnagyobb mértékben a cég árbevételéhez: e részleg 7 százalékkal, 6,29 milliárd dollárra javított.

Az üzleti év egészét a Microsoft 73,72 milliárd dollár árbevétellel és 16,98 milliárd dollár adózás utáni eredménnyel zárta.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények