Magyarországon is elindul a Windows Azure

Április 9-től a magyarországi piacra is bevezeti cloudszolgáltatásait a Microsoft – jelentette be ma a szoftvervállalat egy budapesti sajtótájékoztatón. A világszerte idén február elején elindított Windows Azure mellett április közepétől elérhetővé válik hazánkban a cég online csoportmunkát támogató megoldása, a Business Productivity Online Suite is.

A felhő, a cloud computing lényege, hogy a felhasználók olyan programokkal és fájlokkal dolgoznak, amelyek nem a saját számítógépükön vagy szerverükön, hanem távoli kiszolgálókon, egy informatikai szolgáltató adatközpontjaiban találhatók. A számítástechnikában már régóta működik ez az elv – maga a Microsoft ilyen előzményként hivatkozik a korábban Hotmail néven ismert Live Mail levelezőrendszerre –, de igazán divatossá csak az utóbbi években vált.

Hirdetés

A cloud előnye, hogy a vállalatoknak nem kell saját hardverinfrastruktúrát kiépítenie, mert azt felhasználás- vagy előfizetéses alapon a szolgáltatótól bérlik, ráadásul igény szerint skálázható kapacitással. Ezzel egyszerűsíthető a céges IT-infrastruktúra, annak fenntartása és karbantartása, és a költségek is jól tervezhetők.

Ambiciózus tervek számok nélkül

A Windows Azure-nak négy komponense van: a Windows Azure nevű, online szolgáltatásként biztosított operációs rendszer, az SQL Azure relációs adatbázis-kezelő, a Windows Azure platform AppFabric, mely a felhőben működő szolgáltatások és a helyileg telepített alkalmazások összekapcsolására szolgáló integrációs eszköz, illetve a Microsoft Dallas információs piactér. A platform nemcsak a Microsoft .NET keretrendszerre épülő, de a PHP- és Java-alapú fejlesztéseket is támogatja.

Drajkó László, a magyar leányvállalat vezetője a sajtótájékoztatón elmondta: egy évvel ezelőtt léptek piacra a partnerek – elsősorban a T-Systems és a Central Europe On-Demand – által hosztolt szolgáltatásokkal, most a portfóliót a saját adatközpontokból kiszolgált cloudalkalmazásokkal bővítik. Európában a vállalatnak egyelőre csupán egy data centere van, Dublinban, egy másik pedig most épül Amszterdamban, ezek szolgálják majd ki a magyar ügyfeleket is – ha azok másként nem kérik. Az Azure, és általában a cloud, különösen vonzó lehet a piacra lépő új vállalkozások számára – emelte ki Drajkó –, melyek válláról leveszi az induláshoz elengedhetetlen hardverinfrastruktúra kiépítésének terhét.

Habár a szolgáltatás hivatalosan csak most indul el Magyarországon, néhány cég – köztük az Alexandra Kiadó, a Cason Mérnöki Zrt., a Complex Kiadó, valamint a www.vendegvaro.hu–t kiadó Well-PRess Kiadó – már használja a platformot, és hamarosan bemutatja arra épülő fejlesztéseit. Azt azonban, hogy hosszabb távon hány ügyféllel számol a hazai Microsoft-leány, nem árulták el. „Ambiciózusak a terveink, de egyelőre a disztribúciós hálózat kiépítése a cél. A terveink szerint az értékesítésben részt vevő partnerek száma a következő egy évben 100 körülire nő” – mondta a célokat firtató újságírói kérdésre Drajkó László.

Nagyvállalati szolgáltatások kicsiknek is

A sajtótájékoztatón bejelentették azt is, hogy a cég hosztolt kommunikációs és csoportmunkát támogató megoldása, a Business Productivity Online Suite (BPOS) április közepétől lesz kereskedelmi forgalomban elérhető Magyarországon. Az egy hónapig ingyenesen kipróbálható csomag havi díja felhasználónként 8,52 EUR, azaz hozzávetőleg 2260 forint lesz.

Ezért az összegért cserébe az alábbi alkalmazások válnak hozzáférhetővé: az Exchange Server funkcióit nyújtó Exchange Online, a SharePoint Online csoportmunka-megoldás, az Office Communications Online azonnali üzenetküldő és az Office Live Meeting online konferenciarendszer. A BPOS-t mind a kis- és közép, mind a nagyvállalatok számára kínálja a cég. A szolgáltatáscsomag előnye, hogy a funkciók az internet segítségével szinte bárhonnan elérhetők, és hogy amennyiben az ügyfél igényei az előfizetési időszakban megváltoznak, a kiépítés dinamikusan bővíthető új beruházás nélkül. A Microsoft a szolgáltatásra 99,9%-os rendelkezésre állást garantál.

Magyarországon novemberben indult a BPOS tesztidőszaka. Jelenleg 50 partner vesz részt az értékesítésben, és eddig mintegy 150 felhasználó próbálta ki – mondták el a sajtótájékoztatón. A Windows Azure felhasználásalapú és előfizetéses konstrukcióban lesz elérhető, míg a BPOS havidíjas előfizetéses rendszerben.

Azóta történt

Előzmények