Közel az online vásárlási dömping! A RackForest felkészült a nagy forgalomra

Minden évnek van néhány nevezetes dátuma, amikor az online vásárlások intenzitása egyik napról a másikra megnő. 2020-ban ezekhez a dátumokhoz bátran hozzászámolhatjuk a komplett márciustól tartó időszakot, különösen a szigorú járványügyi intézkedések idejének vásárlási lázát - amiről most már tudjuk, hogy bármikor megismétlődhet. Ezekre az időszakokra pedig fel kell készülni előre, mert ha webáruházunk a kritikus pillanatban nem képes akadálytalanul kiszolgálni a tömegeket, akkor eleshet akár élete lehetőségétől is.

Visszatérő probléma, hogy egy cég nem gondoskodik arról, hogy a várhatóan megnövekedett forgalmat kiszolgálja, úgy számol, hogy elég erős szerver vagy VPS dolgozik a motor alatt. Aztán a divatmagazinok által indított akciós időszakok, a Black Friday vagy a karácsony előtti időszak egyik reggelén már arra ébrednek, hogy mindjárt késő: a szerver 100% load közelében dolgozik, és alig tudja a sokkal több bejövő kérést feldolgozni.

De nem csak arról van szó, hogy a szerver végül nem bírja a terhelést, és egyáltalán nem képes kiszolgálni a bejövő igényeket. Ennél kisebb baj, de nem kevesebb bosszúság, ha a szerver túl lassan szolgálja ki a felhasználókat: az Amazonnak egyetlen másodperccel hosszabb oldalbetöltés 1,6 milliárd dolláros bevételkieséssel jár, és higgyük el, nem csak nekik számít. Ahogy az előfizetések egyre nagyobb sávszélességet nyújtanak, úgy zárják be egyre többször a felhasználók a megnyitott ablakot, ha nem látják azonnal a kívánt tartalmat.

De hogyan készítsük fel webshopunkat ezekre az időszakokra? És mit tud segíteni az üzemeltető és szolgáltató (aki ideális esetben ugyanaz)?

Hogyan méretezzek és mit?

Sokszor kapunk olyan kérést, hogy “kicsi a szerver, kérünk nagyobbat”. Ilyenkor természetesen feltesszük a kérdést: nagyobb mit? Mi mindenből adunk szívesen nagyobbat, de jobban szeretünk okosan hozzáállni a problémához. Miben fogy el a szerver? Kevés a memória? Kicsi a CPU? Elfogy a tárhely? Egy terheléses tesztelés ilyenkor elengedhetetlen, hiszen ekkor látszik, melyik a legszűkebb keresztmetszet, és milyen terhelésnél fúródik a földbe. Egy ilyen módszerrel például könnyen elérhetjük, hogy a havi plusz több tízezer forinttal ketyegő bővítés helyett tizedannyiból megússzuk, és ugyanolyan jól hasítson az oldalunk.

A RackForest egyébként minden területen tud széles bővítési lehetőséget nyújtani, tárhely-előfizetőknek prémium tárhelyet, VPS-felhasználóknak akár 10 magos, 64 GB saját RAM-mal és 400 GB-os SSD-vel szerelt VPS-t, bérelt szerverben pedig még sokkal nagyobb teljesítményt és egyéb lehetőségeket, valamint garantált 10 Gbit/s-os(!) kapcsolatot tudunk biztosítani.

Mennyi időre érdemes kérni, és mennyibe kerül?

Előfordul, hogy az igényelt bővítés csak egy napra kell nekünk, aztán az üzletünk visszatér a “rendes kerékvágásba”. A szolgáltatótól nyilván nem várható el, hogy részarányos díjon adjon lehetőséget egy egynapi bővítésre, mindenkit kemény háromszáz forintokra sarcolva azért, hogy a tartalékban tartott szervereit egy napra beüzemelhesse, majd lekapcsolja azokat. De mi azt sem mondjuk, hogy ezért nekünk külön díj jár, mert emiatt kell felhalmoznunk plusz számítási kapacitást. Elég nagyok vagyunk, és elég tartalékkal rendelkezünk ahhoz, hogy azt mondjuk: egyik sem lenne fair.

Mi azt gondoljuk, hogy mindenki jól jár, ha a minimális előfizetési időszakra, tehát egy hónapra emeli meg egy cég az előfizetését, listaáron számolva, legyen szó akár tárhelyről, VPS-ről vagy bérszerverről, majd egy hónap elteltével visszaállítjuk a virtuális szervert, esetleg visszamigrálunk az eredeti, kisebb dedikált szerverre. Ez alig jelent anyagi megterhelést az egy nap alatt akár egy havi bevételt megtermelő webshoptulajdonosnak, mi pedig boldogok vagyunk, ha simán veszi mindenki az akadályt. Mert olyankor jó együtt dolgozni.

Járhatok-e úgy, hogy nem kaphatom már meg az igényelt bővítést?

Jogos a kérdés, hogy akik “későn kelnek”, tehát nem szólnak időben, azok esetleg lemaradhatnak-e a bővítési lehetőségről, mert a RackForest esetleg eléri a maximális teljesítménye határát? Életszerű kérdés volt ez márciusban, amikor a járvány miatt belendült online vásárlási dömping mindenhol meredeken emelkedő számokat produkált, így mindenkinek megnövekedett forgalommal kellett szembenéznie. Vajon tudja tartani a lépést a RackForest egy ilyen helyzetben a folyamatosan növekvő igényekkel?


[+]

Válaszként a fenti grafikont készítettük, amin ábrázoltuk a márciustól júliusig tartó növekedést (kék vonal), valamint az elméleti maximális bővítési kapacitást normál - tehát a szokásos munkamódszer szerint abszolválható, megterhelést nem okozó - üzemünk esetén. Látható, hogy a helyzet több mint megnyugtató. Az új szerverek beüzemelése egyébként is rendszeres, minden időpillanatban áll nálunk több összeszerelt, feltelepített, de egyelőre be nem kapcsolt szerver, és van olyan szerverünk is, amit már összeépítettünk, de nincs még feltelepítve, vagyis egy nap alatt készre hozható.

Látható tehát, miért előnyös egy hozzánk hasonló méretű cég: szokásos bővítési ütemünk miatt bármikor tudunk komoly teljesítménynövekedést elérni pusztán azzal, hogy bekapcsoljuk a szervereket, amiket egy-két hét múlva kapcsoltunk volna be, a helyükre pedig beállítunk egy új sorozatot.

Elég lesz-e a sávszélesség?

Ha a szerverünk készen is áll a “támadásra”, még mindig elfogyhat a sávszélesség, amit a szolgáltatónk nyújtani képes.

Egyrészt a sávszélesség elfogyhat úgy, hogy a szerverünk valamilyen okból kompletten lecsatlakozik a hálózatról. Nemrég a Lehel téri építkezésnél vágtak át egy optikai kábelt, amitől a környéken sok szolgáltató került bajba. A RackForest életében most először jött el a pillanat, hogy a Victor Hugo utcai szerverteremre folyamatosan fizetett magas havidíj, amit egy második, redundáns optikai bekötésre költöttünk, megtérült. Nálunk zavartalan volt az üzem.

Ha az áramforrás esik ki hasonló módon, arra is felkészültünk. Két, egymástól független nyomvonalon érkező elektromos betáplálás és trafó, két dízelaggregát dolgozik minden telephelyünkön, így szinte kizárt, hogy áramkiesés miatt leállás legyen (sok ügyfelünk működik három lábon, vagyis a három szervertermünkben párhuzamosan futtatja az alkalmazásokat, így ha az egyik telephely hirtelen leállna, akkor is zavartalan lenne az ellátás).

Ha pedig valaki arra kíváncsi, hogy tud-e a RackForest elég sávszélességet nyújtani: átlagos napokon 10 Gbps használatunk van, de tudunk biztosítani akár hétszer ennyit is, ha kell. Közvetlen optikával csatlakoznak a termeink egymáshoz és a BIX-hez. Tévés szolgáltatást nyújtó ügyfeleink miatt felkészültünk olyan helyzetekre, amikor sokan egyszerre akarnak streamelni egy fontosabb futballmérkőzést, így bátran merjük szavatolni azt is, hogy webshopos vásárlások nem fognak megizzasztani minket.

Mennyivel előtte kell szólni?

Ez attól függ, milyen szolgáltatást veszünk igénybe. Alapesetben a CPanel 70%-os terhelésnél értesít minket, és általában ez elég is, hogy lépjünk. Tárhely és VPS esetében elvben könnyebb a bővítés, hiszen már meglévő erőforrásokat lehet allokálni a virtuális erőforrásaink mellé, nem kell fizikálisan processzort cserélni vagy memóriát bővíteni. Persze ha mindenki egyszerre szeretne bővíteni, nyilván adódhatnak problémák, de ez esetben is kiküszöbölhető, ha előre gondolkozunk.

Prémium tárhely esetében nem több száz, hanem csak 12 ügyfél van egy szerveren, itt nyilván kisebb az esélye annak, hogy problémát okoz egy hirtelen jött, váratlan dömping.

VPS-ek esetében mindig odafigyelünk, hogy a szervereken ideálisan osszuk el az ügyfeleket. Több olyan ügyfelet, akik hirtelen képesek nagy erőforrásigényt felmutatni, nem szeretünk ugyanarra a vasra tenni, ilyenkor a loadok folyamatos figyelésével úgy migrálunk át mindenkit, hogy ne zavarják egymást és a többieket a különleges igénnyel rendelkezők. Egy VPS esetében természetesen szinte azonnal lehet plusz erőforrást allokálni a gépünk alá, de mégsem érdemes aznapra tartogatni a bővítést. Lehet ugyanis, hogy sokan kapcsolnak későn ugyanazon a nagy szerveren, és akkor mégiscsak migrálni kell egy új szerverre egy vagy több ügyfelet, hogy mindenki megkaphassa, amit szeretne.

Ha szerverből szeretnénk kérni egy nagyobbat, és azt össze kell rakni, akkor azt javasoljuk, hogy 1-2 héttel az igény előtt értesítsenek minket. Ha ilyesmire nincs szükség, egy nappal előre elég szólni ahhoz, hogy felkészüljünk.

Összefoglaló

Online vásárlási dömping előtt tehát egyaránt fontos az is, hogy időben gondoljunk a bővítésre, és az sem árt, ha ekkor már tudjuk, terheléskor hol “fogyunk el”. Egy jól megválasztott szolgáltató biztosítja, hogy rendelkezésre álljon a megfelelő redundancia, nagy sávszélesség és készenlétben álljon néhány bármikor bevethető szerver. De ami számokban nem kifejezhető, mégis talán az egész biztonság alapja: ha a mi webshopunk megfelelő üzemelése a szolgáltató számára is éppolyan fontos, mint nekünk, akkor biztosak lehetünk benne, hogy jó helyen vagyunk.