Vezeték nélküli töltéssel futnak az új koreai buszok


Dél-Koreában bemutatták a világ első olyan elektromos meghajtású autóbuszát (pontosabban: az innovatív hálózatot, mivel a buszt már évekkel korábban elvitték kiállításokra), amelyik az úttestbe ágyazott kábelekből vezeték nélküli technológia segítségével, a mágneses rezonancia elvét felhasználva tölti fel akkumulátorait.

Az energiát az úttestből nyerő elektromos járművek nem számítanak újdonságnak: nagy előnyük, hogy a rendszeres töltés miatt nem szükséges nagy kapacitású akkumulátorokkal ellátni őket, így kisebb a súlyuk, ami azt is jelenti, hogy kevesebb energiát használnak fel. A koreai fejlesztés igazi – és ha beválik: forradalminak mondható – újítása, hogy nincs szükség a töltés idejére a kockázatokat is hordozó fizikai csatlakozást létrehozni a busz és az energiaellátó hálózat között.

A kísérleti hálózat jelenleg egy 24 kilométeres útvonalon épült ki Gumi városában, és egyelőre két olyan busz közlekedik itt, amelyik ezzel a technológiával működik. Az igazán részletes technológiai leírás még várat magára, de néhány dolgot azért már tudni lehet. Az úttest felszíne alá 30 cm-es kábeleket fektettek le, a vezeték nélküli energiaátvitelt pedig a Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) által fejlesztett Shaped Magnetic Field in Resonance (SMFIR) nevű technológia biztosítja, amelyik 20 kHz-es elektromágneses mezőt hoz létre. A buszok alján található egy tekercs, amely átveszi az energiát. Az adatok szerint kiemelkedő a rendszer hatékonysága, nagyjából 15-25 százalék a veszteség.

Az Online Electric Vehicles (OLEV) száz kilowattot kap a busz alja és az úttest felszíne között lévő 17 centiméteres távolságon át. A járműnek igen kicsi, a hagyományos elektromos eszközökhöz képest harmad (más forrás szerint ötöd) akkora az akkumulátora, így az útvonal 5-15 százalékára kell csak töltőterületeket kiépíteni – majdhogynem a megállókban fel tudja tölteni magát.

olev

A koreaiak tervei szerint, ha sikeresen zárul év végén a pilot projekt, akkor kormányzati támogatással 2015-re már 10 busz fog közlekedni a hálózaton, és eközben megkezdik a kábelezést más útvonalakon is.

olev

Mindez nagyszerűen hangzik, de ne feledjük: a kábelezés a föld- és útmunkák miatt a legdrágább infrastruktúrabővítés, csak akkor éri majd meg, illetve válhat kísérletből feltörekvő technológiává, ha a tapasztalatok bizonyítják, hogy annyival olcsóbb, biztonságosabb és olyan környezetbarát a működtetése, hogy megéri belevágni a hosszú távú fejlesztésbe – és persze lesz rá pénz is. Igaz, Dél-Koreában ez utóbbi nem jelent problémát.

Előzmények