Magyar cég spórolna 10 százalékot a telekommunikációs vállalatoknak

Fejlesztések, hálózatbővítés, verseny a felhasználókért - a nagy rohanásban nincs idő optimalizálni, állítja a KoonSys.

Egyre nehezebb új ügyfeleket találni a telekommunikációs piacon - ismerik el maguk a szolgáltatók is. Aki akart (és pénztárcája is engedte), az mostanra már valamelyik társaság ügyfelévé vált. A nyomás azonban nem enyhült, a befektetők továbbra is bővülést, gyarapodó ügyélszámokat akarnak látni. Ehhez azok bevonása vált szükségessé, akik lakhelyük, gazdasági helyzetük, vagy egyéb tényezők miatt egészen a közelmúltig nem számítottak értékes, vagy akár csak potenciális ügyfélnek.

Hirdetés

A nyomás hatására kínálati oldalon változások indultak el, egyre-másra jelennek meg a szerényebb fizetőképességű piacokra optimalizált díjcsomagok és készülékajánlatok. A terület- és ügyfélszerzés az ARPU (Average Revenue per User, egy felhasználóra vetített árbevétel) csökkenésével jár, amit a vállalati folyamatok optimalizálásával, a költségek lefaragásával kívánják kompenzálni a cégek – derül ki a KoonSys felméréséből. A CEE régióban (Kelet-Közép-Európa) végzett kutatás során a mobil- és egyéb vezeték nélküli hálózatok működésének minőségét, gazdaságosságát, hatékonysági mutatójának javítási lehetőségeit vizsgálta át a több mint tízéves tapasztalattal rendelkező, hálózati tervezésére és optimalizálására szakosodott független mérnökiroda.

A szolgáltatási terület növelése, az új technológiák adaptálása, illetve az ügyféligények kielégítése a hálózat folyamatos bővítését kívánja meg, azonban ezek egy szinten túl már nem elősegítik, hanem akadályozzák a jobb szolgáltatás nyújtását. A KoonSys saját fejlesztésű iNOP (intelligent Network Optimalization) rendszere rávilágított: míg a vállalatok korábban elsősorban RAN (Radio Access Network) területekre fókuszáltak, megtakarítást bőven lehet találni az átviteltechnikai hálózatban is (Transmission Network). Az eredmények alaposan meglepték a vállalatok technológiai és a gazdasági vezetőit egyaránt: a mikrohullámú összeköttetések 9,8 százaléka gyakorlatilag azonnal megszüntethető, emellett átlagosan minden negyedik kapcsolatot (26,4%) indokolt volna felülvizsgálni, módosítani.


(forrás: KoonSys) [+]

Az elemzőszoftver mintegy 11,8 százalékos megtakarítási potenciált derített fel az átviteltechnikai hálózat üzemeltetési költségeinek tekintetében. Ez a kutatásban résztvevő mobilszolgáltatók gazdasági vezetőinek egybehangzó (82%) véleménye szerint jelentős költségcsökkentést és egyúttal kapacitás-növekedési lehetőséget, végeredményben a felhasználók számára magasabb mobil internet sebességet eredményezhet. Főleg annak fényében, hogy az 5G szolgáltatások terjedésével a bázisállomásokra jutó kiadás csökken (olcsóbb berendezés, telepítés, stb.), szinte csak a Transmission Network bővítési (CAPEX) és fenntartási (OPEX) költségei maradnak változatlanok, esetleg még növekednek is, a kapacitásigényt legjobban kiszolgáló small cell (mikrocella , pikocella, femtocella) technológia bevetése esetén is.

A mobilpiaci szakértők arra számítanak, hogy néhány éven belül a műszaki jellegű ráfordítások (CAPEX és OPEX egyaránt) közel 50 százalékát adja majd az átviteltechnikai hálózat. "Az iNOP kifejezetten a szolgáltatók valódi problémáinak kezelésére, az idő múlásával egyre égetőbbé váló kettős nyomás: növekvő kapacitásigény és költségcsökkentési kényszer kezelésében nyújt hathatós segítséget. Együttműködésben a vállalatok technológiai igazgatóival és mérnökeivel két számjegyű megtakarítás érhető el" - mondta Novák Krisztián, a KoonSys stratégiai üzletfejlesztési igazgatója. "A nemzetközi piacokon hatalmas az érdeklődés az iNOP iránt" - tette hozzá.

Előzmények