Kevesebb ügyfél, több bevétel a Pannonnál

A Pannon GSM Rt.-nek az év eleje óta csökkenő ügyfélszám mellett sikerült növelnie az egy főre jutó havi átlagos bevételt (ARPU) a harmadik negyedévben, mind a bázishoz, mind az idei első félévhez képest – mondta Kocsis Gábor, a cég pénzügyi vezérigazgató-helyettese a tegnapi sajtótájékoztatóján. Ezt az eredményt részben a társaság sikeres akcióival, illetve a számlás ügyfelek arányának növekedésével magyarázta Somlyai Dóra, a Pannon kommunikációs igazgatója. Az ügyfélszám, illetve az árak folyamatos mérséklődésével indokolható, hogy a cég a tavalyi harmadik negyedévhez képest csupán egy százalékkal, 44,9 milliárd forintra növelte bevételét idén június és szeptember között. A cég direkt költségei az idén – a csökkenő készülékköltségeknek, illetve az összekapcsolási díjak mérséklésének köszönhetően – csökkentek. Kocsis kiemelte, hogy az 5-6 százalékos infláció mellett is mindössze egy százalékkal nőttek a társaság működési költségei, ami a cég hatékonyságát jelzi.

Külföldi érdekeltségei húzzák a Telenort

Elsősorban a külföldi leánycégek jó teljesítményének köszönhetően éves összehasonlításban 15 százalékkal, 5,61 milliárd koronára (1 euró = 8,18 norvég korona) növelte kamatfizetés, adózás és leírások előtti nyereségét (EBITDA) a norvég Telenor ASA távközlési társaság, a Pannon tulajdonosa. Az árbevétel 16 százalékkal, 15,7 milliárd koronára, a nettó eredmény 9 százalékkal, 1,4 milliárd koronára javult. Az elemzőket mindazonáltal némileg aggasztja, hogy az EBITDA-ráta 35,7 százalékra romlott az egy évvel korábbi 36,3-ról. A Telenor mobilszolgáltatásból származó árbevétele 40 százalékkal 8,88 milliárd koronára emelkedett, miután a Norvégián kívül még tíz országban – egyebek között Oroszországban, Ukrajnában és Malajziában – jelen lévő vállalat világszerte 2,2 millióval növelte előfizetőinek számát. A hazai növekedésnek ugyanakkor gátat szab, hogy a norvég lakosságnak már 99 százaléka használ mobiltelefont, a vezetékes piac pedig tovább zsugorodik, a Telenor innen származó bevétele 10 százalékkal visszaesett. A Telenor a friss híradások szerint indul a magyarországi UMTS-tenderen.

A Pannon a tavalyi 8,2 milliárd forintról idén a harmadik negyedévben 9,6 milliárd forintra, vagyis 17 százalékkal növelte üzemi eredményét, míg a pénzügyi költségei drasztikusan csökkentek tavaly óta, ami jórészt annak tudható be, hogy 2004 augusztusában saját cash flow-ból visszafizette azt a 125 millió eurónyi kötvényt, amelyet 1999-ben ötéves futamidővel bocsátott ki, s így már nincs hitelállománya. A társaság egy év alatt 28 százalékkal javított adózás előtti eredményén, vagyis a tavalyi 7,4 milliárd forint után idén a harmadik negyedévben 9,5 milliárd forintot produkált, EBITDA eredménye pedig 7 százalékkal javult.

Beigazolódott a Pannon korábbi állítása, miszerint Magyarországon nem lett volna szükség a számhordozhatóság bevezetéséhez olyan mértékű fejlesztésre, amilyet a hatóságok rákényszerítettek a cégekre, az ügyfelek ugyanis csak mérsékelten élnek ezzel a lehetőséggel, számuk a három cég esetében tízezres nagyságrendű – mondta Drozdy Győző, a Pannon vezérigazgató-helyettese. (A három szolgáltatónak jelenleg több mint 8 millió ügyfele van.) A vezérigazgató-helyettes szerint a számhordozhatóság csupán a kis- és középvállalkozói szektorban fokozta a mobiltelefon-piac más szegmenseiben egyébként is éles versenyt.

Azóta történt

Előzmények