Az USA-ban is fegyelmeznék a keresőket – egy kicsit

A Google ellen Európában folyó eljárásnak, illetve húzdmeg-ereszdmeg tárgyalásnak egyik fontos eleme, hogy az uniós versenyügyi és fogyasztóvédelmi szakértők azt kifogásolják, hogy a keresőben nem különíthetőek el egyértelműen a szponzorált találtatok az egyéb találatoktól – különösen akkor problémás ez, ha a cég a saját szolgáltatásait teszi a lista elejére. Ahogy többször beszámoltunk róla, az EU ultimátumot adott a Google-nak, akik megfogalmazták saját ajánlásaikat, melyek szerintük olyan megoldásokat tartalmaznak, hogy azokkal meg tudnak felelni az európai ajánlásoknak. Ez az ügy jelen pillanatban még nyitott, nem tudni, hogy az EU elfogadja-e a felajánlásokat, vagy formális szakaszba lép egy büntetéshez vezető eljárás is.

Hirdetés

A történet párhuzama, hogy az Egyesült Államokban is szóba került már a fenti probléma, és tegnapelőtt a fontos amerikai piacfelügyeleti szervezet (Federal Trade Commission – FTC) ajánlást tett közzé, amelyben az amerikai keresőszolgáltatókat (a Google, a Yahoo!, a Bing, az Ask.com, az AOL mellett még közel húsz egyéb céget) arra hívnak fel, hogy alkalmazzanak olyan grafikai megoldásokat találati lapjaikon, amelyek egyértelműen megmutatják a felhasználóknak, hogy mely linkek szponzoráltak, vagyis reklámok, és melyek nem azok.

Csak be kellene tartani

A probléma már évtizedes, az FTC fogyasztóvédelmi osztálya már 2002-ben figyelmeztetett arra, hogy a fogyasztókat védő törvényt a hasonló vállalkozások megsértik akkor, ha a felhasználók nem tudják világosan elkülöníteni a fizetett hirdetéseket az egyéb találatoktól. Az FTC közli, hogy akkoriban a cégek igyekeztek is betartani a hatóság ajánlásait, ám ahogy teltek az évek, egyre lazábban kezelték ezt az ügyet.

A cégek reakcióikban azt állítják, hogy ők az FTC előírásainak megfelelően járnak el: a Google közölte, hogy a találati oldal felső, illetve jobb oldali részén jól elkülöníthetően szerepelnek a reklámok, a Yahoo! hasonlóképp nyilatkozott amellett, hogy megígérték jelenlegi gyakorlatuk felülvizsgálatát, a Bing üzemeltetői nem kívánták kommentálni az ajánlást.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények