Hirdetés

A katasztrófahelyzetekben is előszeretettel lopják az emberek adatait

A világ sok részén nem csak az extrém időjárással küzdenek, az adathalászok elképesztő módokon próbálnak ilyen helyzetekben is adatokat kicsalni.

Az utóbbi napokban a világ számos pontján okozott nagyon súlyos fennakadásokat és elhúzódó vagy visszatérő áramszüneteket a hideg téli időjárás.

A legtöbb jelentés a svédországi porszívóstoppal és -lázadással foglalkozik, valamint a Texasban történtekkel. Az események kapcsán sok terület szakértője szólalt már meg (sokszor ijesztő jövőképet festve, akár az energiatermelés, akár a szélsőséges éghajlati jelenségek kapcsán), és bár elsőre nem gondolnánk, de technológiai és adatvédelmi szempontból is kritikus dolgok történnek.

Több jelentés rávilágított a napokban, hogy Texasban például az adathalászok és hackerek a katasztrófahelyzet okozta nehézségeket igyekeznek az előnyükre fordítani, és az eddiginél is több adatot lopni. A közösségi médiában tevékenykedő scammerek az áramszolgáltató embereinek adják ki magukat, és arra szólítják fel az embereket, hogy küldjék el nekik a privát adataikat, különben nem tudják náluk visszakapcsolni az áramot.

A szolgáltatók nem győzik tájékoztatni az ügyfeleiket, hogy ne tegyenek ilyet, nincs szükség az áram visszakapcsolásához semmilyen információ megadására. Ahogy Texasban, úgy a világ többi részén is a lehető leggyorsabban dolgoznak a felmerült nehézségek elhárításán.

A szakértők felhívták a figyelmet, hogy bizalmas adatokat (szerződésszámok, fiókazonosítók, jelszavak, bankiazonosítók, kártyaszámok, biztosítási számok, stb.) sosem jó ötlet telefonon vagy szöveges üzenetben átadni. A scammerek gyakran úgy próbálják kizsarolni ezeket az információkat, hogy cserébe nagy ígéreteket vagy ajánlatokat tesznek.

Az amerikai Szövetségi Kommunikációs Bizottság figyelmeztetése szerint bármit állíthatnak a csalók, van, hogy ajándékkártyákat ígérnek, van, hogy az áram visszakapcsolását kötik az adatszolgáltatáshoz.

Sajnos a történtek nem csak Texasra és Amerikára jellemzők, és mint a szakértők rávilágítottak, katasztrófahelyzetekben is rendszeresek. Természeti katasztrófák után a hatóságok ajánlása szerint nem szabad személyes vagy pénzügyi adatokat kiadni telefonon, kivéve, ha megkérdőjelezhetetlen, hogy hatósági ember van a vonal másik végén. Sajnos ilyennek is gyakran adják ki magukat a csalók.

A Szövetségi Kommunikációs Bizottság ezért azt ajánlja, hogy ha valakit felhív egy kormányzati személy, biztosítási dolgozó vagy az áramszolgáltató alkalmazottja, és a fentebb említett adatokat kéri, akkor inkább rakja le a telefont. Ezután hívja fel ő maga a cég ügyfélszolgálatát, és csak ilyen formában adjon ki bármilyen adatot.

Hangsúlyozták azt is, hogy nagyon fontos lenne több forrásból is megerősíteni a közösségi médiában terjedő állításokat, mielőtt bárki pénzt adományoz akármilyen célra vagy szervezetnek.

Hirdetés

Előzmények