Jelentés az internetgazdaságról

A GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Távközlési Rt. – a Sun Microsystems Magyarország Kft.-vel együttműködve – negyedévente felméri a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. Legutóbbi összefoglaljukban a pénzügyi szektor internetgazdasággal összefüggő jellemzőit vizsgálták meg.

Az elmúlt évben stagnált az internetes alkalmazások jövőjére vonatkozó pénzintézeti várakozásokat mutató GKI-T-Mobile e-Pénzügyi Index, majd 2004 első negyedévének végére kismértékű csökkenés után a 14,8-as értéket vette fel. Az internetes értékesítéshez fűződő várakozásokban továbbra is a bankok pozitívabb, a biztosítók mérsékeltebb várakozása jelenik meg.

2004 első negyedévének végén 364 ezer lakossági és 57 ezer vállalati ügyfél rendelkezett internetbanki szolgáltatások igénybevételére vonatkozó szerződéssel a hazai hitelintézeteknél. A lakossági internetbanking-ügyfelek száma 2003 első negyedévéhez képest 37 százalékkal, a vállalatiaké 31 százalékkal emelkedett. Az idei évben továbbra is dinamikusan nőhet az internetbanking-ügyfelek száma: 30-35 százalékkal a lakossági és 20-22 százalékkal a vállalati piacon. 2004 első negyedévének végén az internetbanki szolgáltatásokat az internetes bankok lakossági ügyfeleinek körülbelül 8 százaléka, míg vállalati ügyfeleinek 12 százaléka használta. A hitelintézetek várakozásai és a GKI becslése szerint 2004 végén több mint 450 ezer lakossági, illetve csaknem 68 ezer vállalati ügyfél fog internetes banki szolgáltatások igénybevételére vonatkozó szerződéssel rendelkezni. Ez azt jelenti, hogy 2004 egészében a lakossági internetbanking-ügyfelek száma 36 százalékkal nőhet, míg a vállalati online-ügyfelkör ennél valamivel kisebb mértékben, 21 százalékkal bővülhet.

Mobiltelefonos banki szolgáltatásokra szóló szerződéssel 2004. március 31-én mintegy 490 ezer lakossági és 55 ezer vállalati ügyfél rendelkezett. A megelőző három hónap során a lakossági ügyfelek száma 11 százalékkal, egy év alatt pedig 70 százalékkal növekedett. A mobilbanki szolgáltatással rendelkező bankoknál az ilyen szerződéssel rendelkező lakossági ügyfelek aránya 9,4 százalék volt az első negyedév végén, míg a vállalati ügyfelek 9,5 százaléka használta a mobiltelefont banki szolgáltatások igénybevételére. A lakossági ügyfelek száma az előző negyedévhez képest csak kismértékben, 11 százalékkal emelkedett 2004. első negyedévében, ami 48 ezerrel több ügyfelet jelent. A vállalati ügyfelek száma az előző negyedévhez képest 2,5 százalékkal bővült, szemben a negyedévvel korábbi, csaknem 17 százalékos változással.

Azóta történt

Előzmények