Az IVSZ állásfoglalása a T-Systems-BKK ügyről

Nem elég a technológiát bekapcsolni, a teljes rendszert fel kell készíteni – summáz az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetségének közleménye.

Az IVSZ szombaton kiadott, Laufer Tamás elnök által jegyzett közleményében jelzi, hogy ők is sajnálatosnak tartják a T-Systems-BKK e-jegyértékesítési projekt kapcsán kialakult helyzetet, és aggasztónak találják a szolgáltató hivatalos IT-biztonsági protokoll szerinti feljelentését követő hatósági reakciót.

Laufer Tamás kifejti, hogy a digitalizáció ma már messze nem csak az informatikai szektort érinti, a gazdaság minden hagyományos területén is újra kell alkotni az eddig egyébként működő folyamatokat. Ezek a változások nem egyszerű technológiai fejlesztéseket jelentenek, a jogszabályi háttérnek és a kapcsolódó gyakorlatoknak is fejlődnie kell, ez ma még messze nem egyenletesen valósul meg.

Az informatikai hátterű projektekben kellő időt kell szánni a tervezésre, kivitelezésre és ellenőrzésre is, de előfordul, hogy ezekre mégsem marad kellő figyelem – fogalmaz az elnök. A digitális transzformáció egyébként is azt jelenti, hogy teljesen újszerű kihívásokra kell felkészülni, kísérletezni, kockáztatni kell. Le kell váltani biztosan, de elavultan működő struktúrákat, új üzleti modellekre, új szervezeti gyakorlatokra kell átállni.

Vannak hibák, vannak azonban kitűnő példák is Magyarországon, melyek néhány kezdeti nehézséget leszámítva rendkívül jól működnek és értéket teremtenek – áll a közleményben. Ilyen példa az elektronikus útdíjfizetés rendszere, az online pénztárgépek bevezetése vagy akár a Bubi és a Futár projektek is, melyek kivétel nélkül jól építették be egyes területek működésébe a digitális megoldásokat. Korábban ilyen informatikai fejlesztések főként informatikával foglalkozó vállalatokon belül valósultak meg, de ma már a digitális az új normális, így olyan szervezetekben is zajlik a forradalom, ahol az informatikai megoldásokkal kapcsolatos képességek még nem rutinszerűek.

Az IVSZ hangsúlyozza, hogy az IT-fejlesztéseket igénylő ügyfelek, a piaci szereplők és az állami szervezetek közös érdeke is, hogy felkészülten és rugalmasan fogadják a digitális átalakulás napi kihívásait.

Ehhez nem csak a technológia ismeretére, de a folyamatos és intenzív párbeszédre is szükség van minden szereplő részéről. Az IVSZ ebben a folyamatban katalizátor szerepet betöltve támogat minden érintettet és felajánlja szakmai segítségét a jogszabály-alkotási folyamatban, illetve a felmerült témakörökben a terminológia tisztázásában is. Kifejezetten ilyen a céllal jöttek létre a közelmúltban az olyan fórumok is, mint az 5G Koalíció, az Ipar 4.0 platform vagy a Digitális Jólét Program 2.0 stratégia is, hogy Magyarország gyorsan és eredményesen legyen képes átlépni a digitális gazdaság korszakába.

Azóta történt

Előzmények