Ingyen internettelefon kontra IP-telefónia

A jövő az internetes telefóniáé, azonban a vállalatok körében ennek bevezetéséhez meg kell teremteni a feltételeket – figyelmeztet Kerekes Tibor, a KFKI Csoporthoz tartozó LNX Hálózatintegrációs Rt. műszaki igazgatója.

A széles sávú internet-hozzáféréssel rendelkező felhasználók ma már ingyenesen is telefonálhatnak egymással néhány okos kis programnak, szolgáltatásnak köszönhetően, a legismertebb ezek közül a Skype. Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, elterjedhetnek-e tömegesen ezek a megoldások, s ha nem, mi ennek az akadálya.

A Skype vagy hasonló szoftverek valamelyikét számítógépére telepítő internetező ingyenesen tud beszélgetni az ugyanazon programot használó ismerősével. Ez az otthoni felhasználók körében természetesen igen népszerű lehetőség a baráti beszélgetések, hosszabb rokoni csevegések lebonyolítására. A hazai lakosságnak azonban csak mintegy 10 százaléka rendelkezik korlátlan széles sávú kapcsolattal (például ADSL, kábeltévé), tehát csak ennyien tudják az alkalmazást eredményesen, ingyenesen kihasználni. Széles sávú kapcsolattal nagyobb arányban rendelkezik a vállalati szegmens, azonban a tapasztalatok azt mutatják, számukra meg a technológia nem nyújt kielégítő megoldást, sőt inkább veszélyeket, kényelmetlenséget és működési bizonytalanságot rejt magában – vázolja a nehézségeket Kerekes.

Ezek az alkalmazások – mivel az internetet használják –, minden lehetséges módon ki vannak téve a világháló veszélyeinek. A Skype például a fájlközvetítő funkciójával erre még rá is "segít". A vállalatok számára több problémával járna ennek alkalmazása, mint előnnyel, említsük csak a kliensgépekre történő feltelepítések és karbantartások nehézkességét vagy a bizonytalan működésükből adódó kényelmetlenségeket. Mivel az interneten zajló beszélgetések sávszélességet is lefoglalnak, több alkalmazott egyidejű beszélgetése egy vállalati internetkapcsolatot jelentősen leszűkíthet vagy be is dugíthat, elérhetetlenné válhat a web és leállhat az e-mailezés.

A vállalati felhasználók ezért nem ezekben az egyszerű szoftveres megoldásban keresik a jövő technológiáját, sokkal inkább az IP-telefóniában. Az eladási adatok és a kereslet is jól mutatja, hogy a vállalatoknál az IP-alapú telefonalközpontok hódítanak – húzza alá a szakértő. Ez nem véletlen, mivel megbízható minőséget, a számítógépektől függetlenített hálózatot nyernek, amely azonban mégis internetalapú technológián működik. Így biztonságosan, kényelmesen és megbízhatóan ki tudják használni az abban rejlő kedvező lehetőségeket. Az IP-telefonhívásokkal már ma kedvezményes percdíjak érhetőek el, és várható, hogy a költségek jelentősen tovább csökkennek majd. Egy IP-alközpont pedig akár 200 kényelmi funkciót is biztosít, amely össze sem hasonlítható nagyságrendekkel nagyobb, mint a Skype és a hozzá hasonló kis szoftverek "tudása". A legfőbb indok emellett azonban az, hogy a vállalatok a kommunikációjuk során nem engedhetik meg a hangtovábbítási bizonytalanságokat, a torz minőséget vagy a beszélgetések akadozását, többszöri megszakadását.

Azóta történt

Előzmények