Az elmúlt negyedévben 25 százalékkal kevesebb netbookot vásároltak a nyugat-európai fogyasztók, mint egy évvel ezelőtt. A 2007 végén a tajvani Asus által megteremtett, majd rövid idő alatt rendkívül népszerűvé váló mininotesz iránti felhasználói érdeklődés már egy ideje apad, az új táblagépek megjelenése pedig csak ráerősített erre a trendre – mondja az IDC.
A piackutató a múlt hét végén tette közzé az Európát, a Közel-Keletet és Afrikát magában foglaló ún. EMEA-régió harmadik negyedéves PC-forgalmi statisztikáját. Ebből kiderül, hogy a méretes piac egyes, eltérő fejlettségű területein egyáltalán nem homogén a PC-kereslet dinamizmusa. Nyugat-Európában például a teljes PC-piac mindössze 0,5 százalékos növekedést produkált ebben az időszakban, míg Kelet-Közép-Európában 43,2 százalékos, a Közel-Keleten és Afrikában pedig 12,4 százalékos volt a bővülés. Összességében a teljes régióban 10,5 százalékkal, 27,8 millió darabra nőtt az értékesített számítógépek száma.
A nyugat-európai piacon két trend volt markáns: egyrészt a netbookforgalom 25 százalékos visszaesése, másrészt a notebookeladások 10,1 százalékos növekedése. Morvay Eszter, az IDC e szegmensért felelős elemzője azt mondja: „A mininotebookok [értsd: netbookok] iránti kereslet már az első félévben is lassult, erre erősített rá a médiatabletek bejelentése és az azokat övező egyre erősödő felhajtás. A felhasználók egy része már vásárolt iPadet, sokan pedig várakozó állásponton vannak, mivel egyre több termék válik elérhetővé a karácsony közeledtével.”
Kelet-Közép-Európában rendkívül erős volt a bővülés mind az asztali, mind a notebookszegmensben. E régióban a négy legnagyobb piac (Oroszország, Lengyelország, Ukrajna és a Cseh Köztársaság) mindegyikében jelentős volt a darabszám szerinti forgalomnövekedés, ami nem kis részben az olcsóbb árkategóriájú termékeknek köszönhető. „A fogyasztói piac nő a leggyorsabban, itt egyáltalán nem látszanak lassulás jelei, de a közszférában és a vállalati szférában is egyértelműek a fellendülés bizonyítékai” – mondta Stefania Lorenz, az IDC szakértője.
Gyártó | Forgalom* 2009 Q3 |
Forgalom* 2010 Q3 |
Részesedés 2009 Q3 |
Részesedés 2010 Q3 |
Változás |
Acer Group | 5794 | 5990 | 23,1% | 21,6% | 3,4% |
Hewlett-Packard | 5040 | 5320 | 20,1% | 19,2% | 5,6% |
Dell | 2265 | 2542 | 9,0% | 9,2% | 12,2% |
Asus | 1866 | 2366 | 7,4% | 8,5% | 26,8% |
Lenovo | 1018 | 1640 | 4,1% | 5,9% | 61,1% |
Egyéb | 9128 | 9878 | 36,4% | 35,6% | 8,2% |
Összesen | 25 111 | 27 737 | 100,0% | 100,0% | 10,5% |
* ezer darab (Forrás: IDC)
Ami az egyes PC-gyártók rangsorát illeti: ismét a tajvani Acer az EMEA-régió legnagyobb forgalmú piaci szereplője, de a vállalat növekedési ütemén látható nyomokat hagyott a netbookszegmens gyengülése. A második helyre szorult HP a nyugat-európai piacon nem brillírozott, Kelet-Európában viszont 45 százalékkal növelte forgalmát. A legdinamikusabb bővülést az ötödik helyen álló Lenovo tudta felmutatni.