Véget ért a netbookláz?

Az elmúlt negyedévben 25 százalékkal kevesebb netbookot vásároltak a nyugat-európai fogyasztók, mint egy évvel ezelőtt. A 2007 végén a tajvani Asus által megteremtett, majd rövid idő alatt rendkívül népszerűvé váló mininotesz iránti felhasználói érdeklődés már egy ideje apad, az új táblagépek megjelenése pedig csak ráerősített erre a trendre – mondja az IDC.

Hirdetés

A piackutató a múlt hét végén tette közzé az Európát, a Közel-Keletet és Afrikát magában foglaló ún. EMEA-régió harmadik negyedéves PC-forgalmi statisztikáját. Ebből kiderül, hogy a méretes piac egyes, eltérő fejlettségű területein egyáltalán nem homogén a PC-kereslet dinamizmusa. Nyugat-Európában például a teljes PC-piac mindössze 0,5 százalékos növekedést produkált ebben az időszakban, míg Kelet-Közép-Európában 43,2 százalékos, a Közel-Keleten és Afrikában pedig 12,4 százalékos volt a bővülés. Összességében a teljes régióban 10,5 százalékkal, 27,8 millió darabra nőtt az értékesített számítógépek száma.

A nyugat-európai piacon két trend volt markáns: egyrészt a netbookforgalom 25 százalékos visszaesése, másrészt a notebookeladások 10,1 százalékos növekedése. Morvay Eszter, az IDC e szegmensért felelős elemzője azt mondja: „A mininotebookok [értsd: netbookok] iránti kereslet már az első félévben is lassult, erre erősített rá a médiatabletek bejelentése és az azokat övező egyre erősödő felhajtás. A felhasználók egy része már vásárolt iPadet, sokan pedig várakozó állásponton vannak, mivel egyre több termék válik elérhetővé a karácsony közeledtével.”

Kelet-Közép-Európában rendkívül erős volt a bővülés mind az asztali, mind a notebookszegmensben. E régióban a négy legnagyobb piac (Oroszország, Lengyelország, Ukrajna és a Cseh Köztársaság) mindegyikében jelentős volt a darabszám szerinti forgalomnövekedés, ami nem kis részben az olcsóbb árkategóriájú termékeknek köszönhető. „A fogyasztói piac nő a leggyorsabban, itt egyáltalán nem látszanak lassulás jelei, de a közszférában és a vállalati szférában is egyértelműek a fellendülés bizonyítékai” – mondta Stefania Lorenz, az IDC szakértője.

Gyártó Forgalom*
2009 Q3
Forgalom*
2010 Q3
Részesedés
2009 Q3
Részesedés
2010 Q3
Változás
Acer Group 5794 5990 23,1% 21,6% 3,4%
Hewlett-Packard 5040 5320 20,1% 19,2% 5,6%
Dell 2265 2542 9,0% 9,2% 12,2%
Asus 1866 2366 7,4% 8,5% 26,8%
Lenovo 1018 1640 4,1% 5,9% 61,1%
Egyéb 9128 9878 36,4% 35,6% 8,2%
Összesen 25 111 27 737 100,0% 100,0% 10,5%

* ezer darab (Forrás: IDC)

Ami az egyes PC-gyártók rangsorát illeti: ismét a tajvani Acer az EMEA-régió legnagyobb forgalmú piaci szereplője, de a vállalat növekedési ütemén látható nyomokat hagyott a netbookszegmens gyengülése. A második helyre szorult HP a nyugat-európai piacon nem brillírozott, Kelet-Európában viszont 45 százalékkal növelte forgalmát. A legdinamikusabb bővülést az ötödik helyen álló Lenovo tudta felmutatni.

Azóta történt

Előzmények