A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) 14 millió forintra bírságolta a Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt.-t, mert az elmúlt évben több esetben is jogszabálysértő módon korlátozta előfizetőit a szolgáltatás igénybevételében – jelentette be az NHH. A hatóság további 6 millió forintos bírságot is kiszabott a társaságra, mert megsértette az előfizető panaszok kezelésére vonatkozó előírásokat is.
Az elmúlt évben több, a számláját utólag fizető ügyfél is azzal a panasszal fordult az NHH-hoz, hogy a Vodafone az előfizetői szolgáltatást egy bizonyos összeghatár elérése után külön értesítés nélkül korlátozta – azaz úgy egyirányosította az előfizetői hozzáférést, hogy az előfizető csak hívást fogadni tudott, de kezdeményezni nem. Az NHH a panaszokat egy összevont piac-felügyeleti eljárásban vizsgálta ki.
Az NHH elsőfokon, majd a Vodafone fellebbezése után másodfokon is megállapította, hogy a cég jogszabálysértő módon, egy, az általános szerződési feltételekbe (ÁSZF) foglalt, de nem átlátható és nem objektív kitételre hivatkozva tiltotta le a híváskezdeményezést a panaszos ügyfelek esetében.
Az ítélet indoklása
Az ÁSZF-ben szereplő feltétel szerint „a szolgáltató (függetlenül az Előfizető által használt SIM-kártyák számától) csak addig köteles a szolgáltatást nyújtani, amíg az Előfizető által igénybe vett szolgáltatás díjának még ki nem egyenlített része egy egyedileg megállapított összeghatárt – amely Előfizetőnként minimum bruttó 16.205 Ft – meg nem halad.”
A bíróság megállapítása szerint az elektronikus hírközlési szabályok nem zárják ki, hogy a szolgáltató a szolgáltatás értékhatárát rögzítse, de ezt az előfizető által szabadon választható és igénybe vehető külön szolgáltatásként kellett volna szerepeltetni az egyedi előfizetői szerződésben, a fogyasztók számára átlátható és egyértelmű módon.
A piac-felügyeleti eljárás során az NHH azt is megállapította, hogy a Vodafone a vizsgált számlapanaszok közül több esetében is megsértette az előfizetői panaszok kivizsgálásának elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályokat, valamint a cég saját általános szerződési feltételeiben rögzített szabályait is, mivel csak jelentős késedelemmel tájékoztatta a fogyasztókat a panasz kivizsgálásáról. A társaság az előírások értelmében köteles lett volna a hozzá beérkező számlapanaszokat 30 napon belül kivizsgálni és ennek eredményét – a fogyasztóvédelemről szóló törvény értelmében – a panaszosnak átadni, vagy 15 napon belül megküldeni.
A hatóság a bírságot az arányosság és fokozatosság elvének figyelembevételével vetette ki, miután korábban már jogerős és végrehajtható határozataiban már felhívta az előfizetői szolgáltatás korlátozására vonatkozó szabályok betartására, illetve határozatában kötelezte e tárgyban általános szerződési feltételei módosítására.
Az összesen 20 millió forintos bírság az Elektronikus hírközlési törvény (Eht) alapján maximálisan kivethető bírság 9,95 százaléka.
Az NHH határozatában kötelezte a szolgáltatót, hogy a jogerőre emelkedésétől számított harminc napon belül törölje, vagy úgy módosítsa az általános szerződési feltételeinek mobil rádiótelefon szolgáltatás igénybevételét értékhatárhoz kötött rendelkezéseit, hogy annak feltételei megfeleljenek Eht-nek. A kötelezettség késedelmes betartása vagy nem teljesítése esetén az NHH újabb bírságot vethet ki, melynek összege elérheti a szolgáltató előző üzleti évi nettó árbevételének 0,25%-át.
Húszmilliós bírságot kapott a Vodafone
- Írta: Dajkó Pál
- Forrás: IT.news
- Kapcsolódó cégek:
- Vodafone Magyarország
Azóta történt
-
Lesz negyedik mobilszolgáltató is Magyarországon?
Nyilvános meghallgatás volt ma a 2008-ban lejáró GSM-koncessziók ügyében.
Távközlés 6
-
Bontják a telefonos hűségnyilatkozatok börtönét
A Nemzeti Hírközlési Hatóság megkönnyíti a hűségszerződések felmondását.
Távközlés 1
-
Üzenet a Vodafone-nak: Hagyjanak fel a törvénytelen építkezéssel!
Nyílt levélben fordult a Vodafone vezetőjéhez Újbuda polgármestere egy engedély nélkül épülő adótorony ügyében.
Távközlés 7
-
Tilos a „röghöz kötés” a helyhez kötött telefonok esetében
Újabb NHH-lépés a korrekt hűségszerződések érdekében.
Távközlés 1
Előzmények
-
A bíróság elmarasztalta a Vodafone-t
Egy hosszan elhúzódó „megfigyelési” ügy zárult le, s a Vodafone dolgozói megnyerték a pert.
Távközlés 4
-
Beck György lesz a magyar Vodafone vezére
A mobilcég újonnan kinevezett első embere korábban a Digital, a Compaq, majd a HP hazai leányvállalatait irányította.
Távközlés 1
-
A Vodafone birodalom helyett most már céget épít
A Vodafone 2006 első félévében még veszteséges volt, de a vállalat vezetése bizakodó.
Távközlés 0
-
A Hírközlési Hatóság a nagyok orrára koppint
Az NHH Tanácsának állásfoglalása a verseny védelmében: Ne gátolják a nagy szolgáltatók a kisebbek piacra lépését!
Társadalom 0
Percről percre
ma Idén az olcsóbb A-szériás modell sikerült jobban a Samsungnak, keveset kell feláldoznia annak, aki az A55 helyett az A35-öt választja.
ma Most jutott el a Volkswagen oda, hogy az ID.7 mellé tényleg büszkén odaállhatnak, viszont az árazással még mindig lesz dolguk.
- A Baseus legfrissebb Type-C dokkolója nem csupán sokrétű, de helytakarékos is
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Elektromos (hálózati és akkus) kéziszerszámok, tapasztalatok/vásárlás
- Synology NAS
- Horgász topik
- Futás, futópályák
- Milyen TV-t vegyek?
- Milyen routert?
- Milyen autót vegyek?
- LEGO klub
- További aktív témák...