Huawei: a kínai veszedelem

Huawei-logóAz év elején még a negyedik volt, ma a második legnagyobb gyártó a mobilhálózati berendezések piacán a Huawei Technologies – írja a New York Times. A lap az erre az ágazatra fókuszáló Dell’Oro piackutató adataira hivatkozik, melyek szerint a kínai vállalat az idén az Alcatel-Lucentet és a Nokia Siemens Networksöt is megelőzte, rövid idő alatt felkapaszkodva közvetlenül a piacvezető Ericsson mögé.

Katonadolog

Pedig az 1988-ban egy, korábban a Népi Felszabadító Hadsereg állományában tisztként szolgálatot teljesítő mérnök, Zsen Cseng-fej (Ren Zhengfei) által gründolt Huaweinek a mai napig gyakran kell magyarázkodnia a nem átlátható tulajdonosi szerkezet és az állítólagos pártkötődések miatt. 2002-ben például az Amerikai Egyesült Államok külföldi befektetéseket vizsgáló bizottsága az ebből fakadó biztonsági kockázatok miatt vétózta meg a vállalat 2,2 milliárd dolláros ajánlatát a hálózati berendezéseket gyártó – és nem mellesleg az amerikai hadseregnek is szállító – 3Com felvásárlására.

2007-ben az amerikai légierő is átvilágíttatta a céget, akkor a vizsgálatot végző intézet azt állapította meg, hogy a Huaweinek szoros a kötődése a kínai hadsereghez, amely nemcsak ügyfele, de politikai támogatója és kutatási partnere is egyben. A nem transzparens tulajdonosi háttér miatt újra és újra előtör a kínai gyártóval szembeni bizalmatlanság, és nemcsak az USA-ban: India és Ausztrália is vizsgálódott, amikor a cég helyi tendereken pályázott.

A Huawei szóvivője szerint mindenesetre a gyanakvás alaptalan. „Sem a kormánynak, sem más kormányközeli szervezetnek nincs tulajdonrésze a vállalatban” – nyilatkozta a New York Timesnak Edward Csou, hozzátéve, hogy a vezetőségnek sincs ma már semmi kapcsolata sem a hadsereggel, sem a kínai kormánnyal.

Megállíthatatlan

Akárhogy is van, a mobilszolgáltatókat ez a kérdés láthatóan nem aggasztja. A Huawei a világ 50 legnagyobb operátora közül 36-nak beszállítója, tavalyi 23,3 milliárd dolláros árbevételének 75 százaléka külföldi megrendelőktől folyt be. A vállalat részesedése a mobiltávközlési berendezések piacán a harmadik negyedévben 20,1 százalékra nőtt, a korábbi második Nokia Siemens 19,5 százaléka fölé. A legnagyobb gyártó a szegmens 32 százalékát uraló Ericsson.

A Huawei egyrészt alacsonyabb árakat kínál az olcsóbb munkaerőnek és magántulajdonosi szerkezetnek köszönhetően, másrészt olyan, a szolgáltatók számára izgalmas termékekkel áll elő, mint amilyen a több hálózati generációt együtt kezelni képes SingleRAN. „Nem mindig mi ajánljuk a legalacsonyabb árat. Mi arra koncentrálunk, hogy a hálózat egészének teljes birtoklási költségét csökkentsük” – magyarázta a lapnak Csou.

Azóta történt

Előzmények