Robotok választják ki a leendő köztisztviselőket Horvátországban

Már csak az a kérdés, hogy a robotszoftvereket ki készíti fel…

Ivan Malenica igazságügyi és közigazgatási miniszter úgy döntött, véget vet a „protekciós alapon történő munkához jutásnak” az állami hivatalokban, és pályázatot írt ki a felvételik teljes digitalizálására – jelentette a Jutarnji List című horvát napilap kedden, hozzátéve: a jövőben robotok választják ki a leendő köztisztviselőket Horvátországban.

A módszertan kidolgozásának célja az ismétlődő kérdések elkerülése, valamint annak megakadályozása, hogy azok a pályázók, akik többször vettek részt tesztelésen, vagy más okokból ismerték a korábbi dolgozatok tartalmát, előnyhöz jussanak a többi jelentkezőhöz képest – olvasható a pályázati dokumentációban. A minisztérium ezzel azt szeretné elérni a lap szerint, hogy a legalkalmasabb jelöltek kaphassanak munkát, ne az „ismeretség” és a „párttagság” döntse el, ki töltheti be a meghirdetett állást.

A közelmúltban több visszaélés is történt országszerte, és a napvilágot látott hírek szerint az aspiránsok előre megkapták a közigazgatási vizsgák kérdéseit. Az újság az utolsó ismert esetek közül csak egyet említett: Josipa Rimacot, a közigazgatási minisztérium volt államtitkárát többek között azzal vádolja a horvát szervezett bűnözés elleni ügyészség (USKOK), hogy barátoknak és párttársaknak segített a szükséges vizsgák letételében.

Annak érdekében, hogy természetes személyeket a jövőben ne lehessen felelősségre vonni „protekciós foglalkoztatásért”, a kormány úgy döntött, hogy 10,9 millió kuna (mintegy 550 millió forint) értékben (áfa nélkül) vásárol egy programot, amely véletlenszerűen „dob ki” kérdéseket, és előre meghatározott kritériumok alapján választja ki a legjobb jelölteket – írta a lap.

A projekt célja a minisztérium megfogalmazása szerint a valós igényekre és biztosított anyagi forrásokra épülő, objektívebb és átlátható foglalkoztatás kialakítása, amely garantálja a legjobb és legkompetensebb jelöltek felvételét, és ezáltal hozzájárul a közigazgatás hatékonyságának javításához, az elérhetőség szempontjának és a felhasználói igényeknek megfelelően.

Előzmények