Régóta húzódik már Kanada és a big tech reklámipari ügye: ausztrál és európai mintára Kanada is rá akarta venni a nagy tech platformokat, hogy fizessenek a náluk megjelenő hírekért a kiadóknak, a média szereplőinek (konkrétan kössenek kereskedelmi megállapodásokat a tartalomért).
A részletekben azonban itt nem egyeztek az álláspontok, a Meta végül pedig tényleg blokkolta a híreket a Facebookon és az Instagramon, egész Kanadában. Ez közvetlen válasz arra a törvényre, amely az internetes óriásokat fizetésre kötelezi a hírek kiadói felé. A helyi kormány szerint a lépés felelőtlen, és az egész világ erre figyel.
Hirdetés
A Meta szerint a kiadók önként osztanak meg a Facebookon és az Instagramon tartalmakat az olvasói tábor és a nézettség növelésére, a hozzájuk érkező emberek pedig nem a hírekért jönnek.
A kormány szerint a Meta inkább mindent blokkol, mintsem fizetne a minőségi és helyi hírekért tisztességes módon. Közölték: kitartanak, mert ha ők nem állnak ki a kanadaiakért a big tech-cégekkel szemben, akkor senki sem fog.
Júniusban a Meta mellett a Google is hírzárlatot lengetett be a törvényre válaszul. A kanadai CBC szerint a Meta felelőtlen döntése visszaélés a piaci fölényével.
Anno Ausztráliában is fenyegetőztek a nagy tech cégek az ottani törvény miatt, de végül kiegészítések útján mindenki meg tudott állapodni. A Google szerint a kanadai törvény sokkal messzemenőbb, mint az ausztrál és az európai, mivel még a keresési találatokban megjelenő hírek linkjeiért is fizetni kell, és olyanokra is kiterjed, akik nem is gyártanak híreket. A Meta szerint a hírek az ő tartalmaik 3 százalékát sem teszik ki, és a híreknek nincs gazdasági értéke. Kanada miniszterelnöke korábban azt mondta, ez a hibás érvelés veszélyes a demokráciára és a gazdaságra.
Európában is változtat a Meta
Az EU-ban eközben hamarosan hozzájárulást kér a Meta a felhasználóktól, a célzott, személyre szabott reklámok megjelenítésére a Facebookon és az Instagramon (és egyéb platformjain). Az ír DPC szerint ugyanis nem lehet úgy feldolgozni a személyes információkat, hogy a regisztrációval beleegyezünk az adataink célzott hirdetésekhez való használatához. A Meta így kénytelen alkalmazkodni a felügyelőhatóság döntéséhez.