Hatékonyságnövelés Linuxszal és mással

Nem a legolcsóbb technológia megszerzésével lehet kialakítani a leghatékonyabb vállalati informatikai környezetet, hanem olyannal, amely költséghatékonysága mellett rugalmasan képes alkalmazkodni a felhasználók változó igényeihez.

- Mennyire kell manapság bemutatni a Linuxot a vállalati ügyfeleknek? - kérdeztük Rehus Pétert, az IBM Magyarország Kft. szoftverüzletágának vezetőjét és Horváth Andrást, a cég szoftvetechnológiai szakértőjét.

H. A.: Mára meglehetősen elterjedtté vált a vállalatok körében a Linux használta, és nem kell sokat gondolkodni azon, hogy miért. A feszes vállalati it-költségvetések miatt napjainkban minden informatikai vezető szívesen fogadja a hatékonyságot javító ötleteket, az olyan megoldásokat, amelyek lehetőleg nem kerülnek semmibe. Ez lehetett az egyik fő oka annak, hogy a Linux mint licencdíjtól mentes operációs rendszer elterjedt a cégek körében, és elterjedhettek rajta olyan nyílt forráskódú megoldások, mint a web, a nyomtató- és fájlszerver.

R. P.: Mindezek segítségével a Linux mára nagyon megerősödött az üzleti felhasználók körében, akik elkezdtek azon gondolkodni, milyen szolgáltatásokat lehetne még linuxos környezetbe helyezni, valamint hogy alkalmas-e a Linux komoly üzleti célok kiszolgálásra. IBM a piac igényei, az ügyfelek visszajelzései alapján kezdett el gondolkodni azon, milyen támogatást nyújtson a Linuxhoz, ezért alakította ki megoldásait a hardverek, a szoftverek és a szolgáltatások területén mindazon ügyfeleknek, akik a Linuxot választják. Szervereink minden kategóriája támogatja a Linuxot mint operációs rendszert. Ugyanúgy futtatható Linux-disztribúció Intel-alapú IBM-gépeken (xSeries), mint mainframe-en (zSeries), sőt, a legújabb iSeries (korábbi AS/400-as) gépeink a forradalmian új eServer i5 Power5 technológiával képesek saját operációs rendszerükkel egy időben futtatni Linux és más operációs rendszereket is. Nemcsak az IBM által szállított környezethez, hanem heterogén, Sun-, HP-, Microsoft- és természetesen Linux-környezethez ajánljuk szoftvermegoldásainkat, amelyek átölelik a webes megoldások, a csoportmunka, az üzleti integráció, a tranzakció-kezelés, az adatkezelés, a rendszermenedzsment, az it-biztonság és az alkalmazásfejlesztés területét.

H. A.: Az IBM a szerveroldalon futó megoldásai mellett támogatja ügyfeleinek azon törekvéseit is, amelyek a Linux-desktop mint üzleti felhasználói környezet elterjedését célozzák meg. Ennek fő célja a kliensoldali költségek csökkentése, a platform- és szállítófüggetlenség. Az IBM szakemberei tanácsadással, technikai támogatással segítik ügyfeleiket ezen a területen. Több mint 300 IBM köztes szoftvertermék fut Linuxon, köztük olyanok, mint a DB2 adatbázis-kezelő vagy a WebSphere alkalmazásszerver, továbbá üzleti integrációs eszközök, a Lotus levelező- és csoportmunkatermékek és az IBM rendszermenedzsment és it-biztonsági megoldásait magában foglaló Tivoli-termékek.

- Ha valaki támogatást vesz igénybe Linux-termékéhez, akkor az ezzel járó kiadással elveszti, amit a licencdíjon megspórolt, nem?

R. P.: Nem hiszünk a mindenáron való költségcsökkentés sikerességében. Hiába vezet be egy cég feltűnően alacsony áron egy informatikai "megoldást", ha nem kap hozzá kellő terméktámogatást, akkor a beruházást lehet, hogy rövid idő múlva le kell cserélnie. Ha a bevezetett rendszer rugalmatlan, zárt, ha nehézkes, időigényes bármely változtatás végigvitele a rendszeren, új elemek integrálása a környezetbe, akkor a vállalat nem lesz képes gyorsan reagálni a piaci igényekre, és ezzel versenyhátrányba kerül. Ezért javasoljuk ügyfeleinknek, hogy támogatott és nyílt szabványokra épülő, jól skálázható szoftvereket használjanak. A napokban a Novell-lel - a Suse Linux szállítójával - közösen tartott konferenciánkon éppen azt igyekszünk megmutatni a felhasználóknak, hogyan érhetik el, használhatják ki ténylegesen a Linuxban rejlő lehetőségeket, és miért érdemes ehhez szakértői támogatást és támogatott szoftvereket venniük.

- Csak nagyvállalatok az ügyfeleik vagy az IBM is nyitott már a kkv-szektor felé?

H. A.: Nem igaz már az a közkeletű vélekedés, hogy az IBM a nagyvállalatok szállítója. Több jelentős IBM köztes szoftvermegoldás elérhető úgynevezett Express csomagolásban is, amelyeket funkcionalitásában, kezelhetőségében és árában kimondottan a kis és középkategóriás ügyfelekre alakítottunk ki (és amelyek egyszerű bővítés révén kiterjeszthetők a nagyvállalati igényeket kielégítő termékekké). Ezek az Express-termékek is több platformon futtathatók - linuxos környezetben különösen költséghatékony, professzionális megoldás alakítható ki velük -, amelyek időtállóságát mind technikai, mind a beruházás szempontjából az IBM erős terméktámogatása garantálja.

R. P.: Linux-disztribúciók területén a RedHat és a Suse Enterprise szerververziói támogatottak az IBM részéről mint szerveroldali platformok. Ezekhez a disztribúciókhoz termékeink teljes körű támogatását tudjuk nyújtani. Magyarországon keressük az együttműködés lehetőségét a Novell-lel a Suse Linux-felhasználók mind magasabb szintű és teljesebb körű támogatására érdekében. Ugyanakkor el kell ismételnem, amire már az előbb is céloztunk: az IBM célja, hogy az ügyfelei igényéhez legjobban illeszkedő, profi megoldást nyújtson, és nem az, hogy egyszerűen rávegye ügyfeleit a Linuxra való átállásra.

Komócsin Sándor - Napi Gazdaság

(*) A hatékony, igény szerinti szolgáltatásokat Linux-alapon is biztosító, központilag menedzselt rendszer kialakítását támogatja az új "IBM Workplace klienstechnológia", amely lehetővé teszi, hogy a kliensoldal - a platformválasztás szabadsága mellett - teljesen központi irányítás alá kerüljön, megszabadítva ezzel a felhasználókat az üzemeltetési problémák igen nagy részétől. A kliens-szerver és portálos-böngészős architektúra előnyeinek egyesítését célul tűző megoldás anélkül kíméli meg a vállalatokat a felesleges it-arzenál üzemeltetésétől, hogy alkalmazottaiknak bármiről le kellene mondaniuk, amire szükségük lehet.

  • Kapcsolódó cégek:
  • IBM

Azóta történt