Hirdetés

Hárommillió zenekar dalai mp3-as formátumban

Hirdetés

A MySpace, a tinédzserek körében hallatlanul népszerű közösségi oldal pénteken bejelentette, hogy meg kívánja tenni első lépéseit a digitális zenei piacon, s nemsokára közel hárommillió, kiadótól független zenekar dalait teszik letölthetővé.

A MySpace elfogadta az Apple iTunes Music Store kihívását, s igen előnyös helyzetből indul, hiszen a portál 106 millió felhasználóval dicsekedhet, s emellett a háta mögött tudhatja anyacégét, a News Corporationt is. „Az a célunk, hogy az egyik legnagyobb digitális zenei bolt legyünk. Bárkivel is beszéltünk eddig erről, mindenki határozottan szeretne egy másik lehetőséget az iTunes és az iPod mellett. Talán a MySpace lesz az” – nyilatkozta a MySpace egyik alapítója, Chris DeWolfe a Reutersnek. A Hitwise elemző cég jelentése szerint az elmúlt évben – a Google-t messze megelőzve – a MySpace.com volt az Egyesült Államokban a leglátogatottabb weboldal. Az idelátogató felhasználók többsége tinédzser és fiatal felnőtt, akik kapcsolatokat építenek és ápolnak, zenéket és fotókat osztanak meg egymással.

DeWolfe mostani bejelentése szerint még az év vége előtt elindítják az új szolgáltatást: olyan zenekarok dalait lehet díjazás ellenében letölteni, akik nem állnak szerződésben egyetlen kiadóval sem. Ez terveik szerint azt jelenti, hogy a jelenleg regisztrált körülbelül 3 millió zenekar eladóként jelenhet meg dalaival a MySpace kínálatában. A dalok a közösségi oldalon és a rajongói oldalakon egyaránt megvásárolhatóak lesznek, s nem védett, hanem mp3-as formátumban lehet majd őket letölteni, amelyet a legtöbb digitális lejátszó felismer, beleértve a piacvezető iPodot is.

 

A zenekarok fogják megállapítani, hogy mennyit kérnek az egyes dalokért (az ár majd tartalmazza a MySpace-nek fizetendő közvetítési díjat is, de ennek mértékéről még folynak a tárgyalások) – nyilatkozta Rusty Rueff, a Snocap, a tranzakciókat lebonyolító zenei e-kereskedő vállalkozás vezetője. (A licenc- és szerzői jogok menedzselésével foglalkozó Snocapot a Napstert alapító Shawn Fanning indította útjára.)

DeWolfe kijelentése szerint végső céljuk az, hogy egy olyan online zeneboltot alakítsanak ki, amelyik később majd a nagy kiadók dalait is kínálhatja. Erre reagálva David Card, a Jupiter Research elemzője úgy vélekedett, hogy kiadók másolásvédelem nélküli dalok forgalmazásában egyáltalán nem érdekeltek (az online zeneletöltési piacon ugyan van már egy zenebolt, amelyik szintén mp3-ban kínálja a dalait, a 13 százalékos részesedésű eMusic, de ők sem árulnak a nagy kiadóktól dalokat). Bár DeWolfe nem árult el részleteket a kiadókkal folytatott megbeszéléseikről, egy, a zeneiparhoz közeli forrás szerint az EMI Group már tárgyal a MySpace-szel. Az EMI nem kommentálta az értesülést.

Napjainkban az EMI, a Vivendi’s Universal Music Group, a Warner Music Group és a Sony BMG uralja a mainstream popzenei piac 75 százalékát, s e slágerzenék többségének promóciós változata elérhető a MySpace oldalain. Jelen pillanatban a digitális zenei anyagok letöltése a leggyorsabban növekvő ágazat a zeneiparban, ám a piac egyeduralkodója az iTunes, mely például az Egyesült Államokban az ilyen típusú eladásoknak több mint 70 százalékát magáénak tudhatja (az NPD Research kimutatása szerint) – s az iTunesról letöltött fájlok csakis az iPoddal játszhatóak le.

A hírek szerint más cégek is fel kívánják venni az Apple által odadobott kesztyűt. Ilyen a Microsoft Zune elnevezésű projektje, mely az iTuneshoz és az iPodhoz hasonló rendszer szerint működne, de nemrég került nyilvánosságra az is, hogy SpiralFrog néven indul egy új szolgáltatás – a tervek szerint decemberben –, ahol ingyenesen lehet majd Vivendi’s Universal Music Group teljes kínálatát letölteni –a cég ugyanis hirdetésekből kívánja eltartani magát.

Azóta történt

Előzmények