Drágábbak lesznek itthon a számítógépek

A dollár árfolyamának jelentős emelkedése és a forint euróval szembeni gyengülése miatt törvényszerűen érezhető áremelkedés lesz jövőre a számítástechnikai termékek piacán is – vélekednek a gyártók –, a kérdés csak az, hogy milyen mértékű és mikor gyűrűzik be a kiskereskedelembe. Az általunk megkérdezett piaci szereplők mindenesetre legalább 10-15 százalékos drágulással számolnak.

A kereskedelmi csatornában két forgatókönyvvel lehet találkozni. A pesszimistább szerint a nagykereskedők pánikszerűen szabadulni akarnak a raktárkészletektől, aminek az lesz az eredménye, hogy januárban hiány alakul ki a piacon, ami önmagában is áremelkedést generál. Ennek hatását erősíti majd, hogy a kiürült raktárakat már csak a dollárárfolyam miatt drágább termékekkel lehet majd feltölteni. A másik szerint viszont a raktárak kiürítése nem fog sikerülni az idén várhatóan sovány karácsonyi szezon miatt, ezért jövőre is marad még az elfekvő készletekből, ami az év elején még árcsökkenést is hozhat. Ez utóbbi esetben a gyártói áremelés hatása itthon csak hónapokkal később, valamikor tavasszal lesz érezhető a kiskereskedelemben.

Legalább 15 százalék

Az Acer Magyarország szerint komoly erőfeszítésekkel fenn lehet tartani a számítástechnikai piac növekedését a karácsonyi szezonban, de a bővülés mértéke biztosan nem éri el a korábbi években megszokottat. Amint Egri Csaba, a leányvállalat country managere lapunknak elmondta: a dollár-euró, euró-forint árfolyamok elszaladásának már augusztus óta érezhetőek voltak a jelei, ezért az áremelkedés elkerülhetetlen, az, hogy ez mikor gyűrűzik be a kiskereskedelembe, az országban lévő készletek kiárusításának ütemétől függ. „Csak a devizaárfolyam változásából közel 40 százalékos drágulást lehetne várni, de a gyártók ezt az árkülönbözetet próbálják saját erejükből és a csökkenő alkatrészárakból kompenzálni” – mondta a cégvezető, hozzátéve, hogy ennek köszönhetően nagyjából 15 százaléknál megállhat az árnövekedés.

Arra a kérdésre, hogy lesz-e még jövőre bruttó 100 ezer forintnál olcsóbban megvásárolható netbook, Egri annyit mondott: „Reményeink szerint igen. Árfolyamokat viszont senki sem mer garantálni még egy hétre előre sem.” E termékkategóriában az Acer az Aspire One-t dobta piacra, amely a country manager szerint remekül fogy, és valószínű, hogy a válság ellenére is sikerül tartani a még korábban kitűzött, igen ambiciózus célszámokat. A tajvani gyártó az idén világszerte 5-6 millió gép eladását tervezte be. Egri szerint a termék forgalmának itthon lendületet adhat a T-Mobile-lal kötött exkluzív megállapodás, amelynek értelmében az év végéig egyedül a magenta szolgáltatónál lesz Magyarországon kapaható az Aspire One integrált 3G-modemmel szerelt változata. Ilyen gépe másnak nincs a piacon – tette hozzá.

Rövidebb lesz a karácsony

Körülbelül 15 százalékos áremelkedést vár a Fujitsu Siemens is. Holler László, a hazai leányvállalat értékesítési igazgatója azt mondja, hogy a „dollárárfolyam változása általában 2-3 hónapos csúszással jelenik meg a fogyasztói árakban. A dollár körülbelül a harmadával erősödött az elmúlt időszakban, de a gyártók túltermelése és egyéb piaci tényezők miatt ennek körülbelül a fele fog lecsapódni a kiskereskedelmi árakban.” Holler egyébként arra számít, hogy a karácsonyi szezon az idén rövidebb lesz, mint korábban, az ünnep utolsó 10-15 napra fog korlátozódni, a slágertermék pedig marad a notebook.

A netbookszegmensben a német-japán gyártó ősz óta van jelen Amilo Mini gépével, amelyből az első nagyobb szállítmány novemberben érkezett az országba. Holler bízik e termék sikerében, de azt is hozzáteszi: ilyen „használható” gépet jövőre legfeljebb alkalmi akciók keretében fogunk látni bruttó 100 ezer forintnál olcsóbban.

A HP már emelt

Takáts Kristóf, a Hewlett-Packard hazai leányvállalata személyi számítógépes üzletágának igazgatója is megerősítette, hogy a dollár és a forint árfolyamának kedvezőtlen változásai elkerülhetetlenül dráguláshoz vezetnek a piacon, de – tette hozzá – ez a HP általánosságban kevésbé árérzékeny vásárlói bázisa számára vélhetően nem lesz annyira fájdalmas. A vállalat egyébként az új, már piacon lévő vagy hamarosan piacra kerülő termékportfólióját eleve az árfolyamhatás figyelembevételével árazta be, ezért e gyártónál a jövő év elején már nem kell komoly drágulásra számítani.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények