Hadilábon áll az Apple a felhős játékszolgáltatásokkal

Nem titok, hogy az Apple-nek kifejezetten kemény követelményei vannak az áruházakba felkerülő alkalmazásokra vonatkozóan. Ez nem ritkán szül furcsa helyzeteket, például a Valve egy évig nem tudta biztosítani a Steam Linket az iOS-re, de aztán csak megegyeztek. Nemrég azonban a Facebook Gaming alkalmazás jelent meg iOS-re a fő funkcionalitás, vagyis a játékok nélkül, ezzel a népszerű közösségi platform tulajdonosa az Apple-re hárította a felelősséget, hogy miattuk korlátozott a program az androidos verzióhoz képest.

A fenti gond ugyanakkor a felhős játékszolgáltatásokhoz tervezett klienseknek is régóta része, az Apple egyszerűen nem engedi meg a különbözőrendszerek kliensalkalmazásainak felkerülését az áruházukba, emiatt nincs Google Stadia vagy GeForce Now, illetve nem lesz a Microsoft-féle xCloud sem iOS-en.

Bár a Google és az NVIDIA ezt különösebb kiborulás nélkül vettet tudomásul, a Microsoft azért megjegyezte a napokban, hogy nem értik az Apple döntését, és a cég hozzáállását kifejezetten versenyellenesnek tartják. Arról nem is beszélve, hogy a saját felhasználóikat vágják el egy újszerű lehetőségtől, amit például a konkurens Android platformon meg lehet kapni.

Az ügy odáig fajult, hogy az Apple kénytelen volt reagálni, és a Business Insider számára elmondták, hogy gyakorlatilag a felhasználóikat védik az általuk nem ellenőrizhető tartalmaktól. Technikailag, pusztán az Apple áruházának irányelvei szerint a Microsoft valóban nem küldi el felülvizsgálatra a szolgáltatásba bekerülő streamelhető tartalmakat, és ugyanez igaz például a Google, illetve az NVIDIA rendszerére is. Ilyen szempontból valóban nem felelnek meg az Apple követelményeinek, de azt tudni kell, hogy a játékok így sem kerülnek fel ellenőrizetlenül, ugyanis független szervezetek sorolják be az egyes címeket az előre meghatározott korhatárokba. Maga a procedúra tehát közel sem ellenőrizetlen, nagyon szigorú, akár kormányzati szintű előírás vonatkozik rá. Ilyen rendszer például az ESRB, amivel senkinek nincs semmi baja.

Ráadásul Apple áruházának szóban forgó irányelveit megsérti a Netflix és a Spotify is, amelyek applikációi hivatalos forrásból elérhetők, nem beszélve arról, hogy a Steam Link engedi a PC-n futtatott játékok iOS-re való streamelését. Utóbbi egy súlyosabb tényező, mivel a Steam már elfogad ESRB besorolás nélküli tartalmakat, vagyis hiába próbálják az almások azzal magyarázni a helyzetet, hogy nem akarnak ellenőrizetlen címeket látni az iOS-en, az áruházukon belül már most is van minimum egy olyan alkalmazás, amely megengedi ezek futtatását.

A cupertinói cég problémája sokkal inkább az, hogy évekig igen sok pénzt fektettek abba, hogy a játékok futtatása szempontjából az iOS jobb alapokat kínáljon az Androidnál. Ez meg is látszik, a Google rendszere igen távol áll attól, hogy jó minőségben, komoly játékokat lehessen rá fejleszteni, emiatt is érthetetlenek az Androidra épülő, úgynevezett gaming telefonok. És itt sajnos hiába áldoz sok pénzt a felzárkózásra a Samsung, a keresőóriás segítsége nélkül borzasztóan nehéz áttörést elérni. A felhős játékszolgáltatásokkal azonban az ultramobil eszköz csak kliensek, nem futtatnak valós tartalmat, hanem küldik az adatokat egy távoli szervernek, majd fogadják a számítás végeredményét. Ebben a formában teljesen elveszik az Apple, sok-sok éven át, nehéz munkával felépített előnye, ugyanis egységesen ugyanazon a szolgáltatáson futna a játék, méghozzá pontosan ugyanúgy. Lehet tehát beszélni irányelvek, főleg olyanokról, amelyeket az egyes partnerek megszeghetnek, a valós gond a versenyképesség megőrzése, ugyanis a felhőbe vitt szórakozással gyakorlatilag ugyanazt a sebességet tudná a legolcsóbb és a legdrágább telefon is.

Hosszabb távon egyébként az Apple kénytelen lesz beadni a derekát, mert az sem túl jó alternatíva, ha az Androidon szabad a felhős szórakozás, míg az iOS-en nem.

Azóta történt