Hirdetés

Ha drága számítógép, akkor Mac

Hirdetés

MacBook AirAz Egyesült Államok kiskereskedelmi piacán az elmúlt hónapban kimagaslóan jól szerepeltek az Apple számítógépei: az NPD Group statisztikája szerint júniusban 16 százalékkal több Mac (és 25 százalékkal több MacBook) fogyott, mint egy évvel korábban. De nem ez az az adat, melyre a szaksajtó és az elemzők is felkapták a fejüket, hanem az, hogy az ún. prémium kategóriában, az 1000 dollárnál (körülbelül 189 ezer forint) drágább gépek szegmensében a cupertinói székhelyű gyártó részesedése 91 százalékos. Azaz: ha az amerikai vásárlók drágább konfigurációkat vesznek, tízből kilenc esetben Macet választanak.

„Az Apple részesedése az 1000 dollárnál drágább számítógépek piacán már jó ideje jelentős. Egy kivételével gyakorlatilag minden Mac notebook többe kerül, szóval innen nézve nem is kérdés, hogy a cég törvényszerűen domináns szereplő ebben a szegmensben” – magyarázta az InfoWorld-nek Stephen Baker, az NPD elemzője. A növekedés látványos: májusban e termékkategóriában a kiskereskedelmi forgalom 88, egy éve viszont csupán 66 százalékát adták a Macek.

Ez egyrészt azt jelenti, hogy az Apple ügyesen tartja a prémium árkategóriában a termékeit, és részben a válság ellenére is növekvő forgalmának köszönhetően folyamatosan lop részesedést a riválisaitól. Másrészt viszont az is igaz, hogy egyre kevesebb konkurenssel kell megküzdenie, a PC-gyártók ugyanis már egy ideje egy árszinttel lejjebb léptek. Ezt bizonyítja a termékek árának összevetése is: a windowsos PC-k átlagára júniusban 515 dollár volt, a Mac számítógépeké 1400. (Az Apple júniusi kimagasló szereplése részben annak is köszönhető, hogy a vállalat 6-28 százalékkal csökkentette egyes notebookjainak árát, ami az átlagárat 100 dollárral mérsékelte.)

PC-ből tehát eleve nem nagy a választék ebben az árszegmensben. Baker szerint nem is feltétlenül pozitív fejlemény az Apple számára, hogy domináns szereplővé vált itt, mivel a trend az, hogy a vásárlók az olcsóbb gépeket keresik. „Egyre nagyobb és nagyobb szeletet hasítanak ki egy olyan tortából, amely valójában nem növekszik” – magyarázta, hozzátéve, hogy a vállalatnak előbb-utóbb a belépő árszint küszöbét le kell tolnia 799 dollárig, ha tovább akarja növelni a befolyását.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények